Spør legen: Navlegranulom - vil ikke gro

Navlegranulom - vil ikke gro

Jeg har et barn på rundt tre måneder som har et navlegranulom som ikke vil forsvinne. Lege og helsesøster har behandlet med lapisstift 2-3 ganger i uken fra barnet var et par uker gammelt til nå.

Granulomet har bare blitt litt mindre, og jeg er bekymret for så mye eksponering til sølvnitrat. Kan dette vært farlig for barnet? Synes huden inni navlen er blitt litt misfarget (grålig).

Finnes det andre behandlingsmetoder å anbefale etter så lang tid, eller ville du fortsatt lapisbehandling?

–Bekymretmor

Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:

I ukene etter fødselen kan det væske fra navlen på grunn av villkjøtt (granulom). Hvis det væsker vaskes det med klorhexidinsprit, eventuelt pudres med bakteriedrepende pudder.

Dersom væsking vedvarer behandles den med lapisstift et par dager. Dersom huden omkring navlen blir rød og hoven og øm, kan det tyde på en infeksjon som krever sykehusbehandling. Ved langvarig væsking må man også tenke på sjeldne misdannelser som årsak, som forbindelse mellom urinblære og navle (urachusfistel) eller forbindelse til tarm (ducuts omfaltoentericus).

Dersom barnet ditt har fått akdekvat behandling og det væsker forstatt, synes jeg lege skal underøke barnet. Varigheten av selve sølvintratbehadlingen vil jeg ikke engste meg over.

– Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Publisert: 2012.01.11 08:13