Spør legen: Trøtt baby

Trøtt baby

Hei!

Jeg har en gutt på 10 uker som jeg har vært bekymret for helt siden fødselen, fordi jeg føler han virker slapp. Har vært hos mange leger, inkludert barneklinikken på Haukeland der de tok ultralyd av hjertet. Alle sier han er helt frisk. Vi har tatt CRP som var normal.

Problemet er at jeg synes han har perioder der han er ekstremt trøtt. Han kan sovne klokken åtte om kvelden, og kun avbrutt av et par måltid sove til klokken ti neste morgen. Resten av dagen er han også trøtt og klar for sengen etter en halvtime - times våkentid.

Hvilepausene kan vare alt fra tre kvarter til tre-fire timer.

Han har gått fint opp i vekt og virker normal i utviklingen. Smiler og er stort sett fornøyd når han er mett og nettopp har sovet. Bør jeg gjøre noe mer med disse bekymringene? Kan stort søvnbehov være tegn på sykdom?

Han har vært forkjølet to ganger og hatt en del nyfødtutslett der noe ble litt betent. Er det slik at han kan ha behov for mer søvn fordi kroppen jobber med dette? Er det positivt for utvikling at han sover mye? Storebroren på to år var helt motsatt.

–Anonym bruker

Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:

Du beskriver en baby som du mener sover mer enn vanlig og virker av den grunn mye trett.

Han spiser normalt, viser normal psykomotorisk utvikling, smiler og viser normal kontakt.

Hjerteundersøkelse var normal.

Alt dette peker på at den motoriske del av hjernen fungerer normalt og at psyken også utvikler seg normalt. Alt er viktige markører for at barnet viser generell normal utvikling.

Søvnbehovet hos barn variere. Forsøk en stund å registrerere hvor mye eller lenge han sover og hvorledes søvnen varierer gjennom døgnet. La en lege vurdere funnene for å avgjøre om det er noe unormalt i disse.

– Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Publisert: 2011.12.01 11:35