Spør legen: Diaré i 9 uker hos barn på halvannet år

Diaré i 9 uker hos barn på halvannet år

Min lille jente på 1,5 år har hatt diaré i 9 uker nå. Det startet men veldig bløt avføring i 6 uker, nå er den ikke så vannaktig lenger men den er forsatt bløt.

Vi har tatt mange allergiprøver, og det ga svakt utslag på kumelkproteiner. Vi har prøvd kumelkfri diett i over 4 uker, men det blir ikke noe bedre. Hun har også for lite jern så hun har fått medisin for dette som hun skal gå på i 4 til 5 mnd. Hun er slapp og trøtt og sover mye. Hun får akutte magesmerter og da hyler og skriker hun fordi det gjør så vondt.

Hun har mye luft i magen og har hatt øyekatarr i nesten 1 år nå. Vi var inne på sykehuset og tok tester, og ble sendt hjem igjen med diagnosen spiseforstyrrelse (noe verken jeg eller fastlegen er enig i).

Blir frustrert når jeg har en liten jente som ikke blir bedre, som er hvit, slapp og bare blir tynnere og tynnere. Hun har vondt i magen og ikke veldig inntresert i mat og så diaré i tillegg.

Hun har hatt dette flere ganger før, men det har aldi vart så lenge som dette. Utfra det jeg har skrevet, hva tror du det kan være? Eller skal jeg slå meg til ro med at dette er spiseforstyrrelse??

–Bekymret!

Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:

Diaré betyr at det er hyppig og løs avføring, og det kan være slim i avføringen. Det vanligste er at det skyldes en magetarminfeksjon (gastroenterit) og varer fra noen dager til uker.

Hos barnet ditt har lege undersøkt på kumelkallergi som forklaring, men effekten av dietten har ikke vært tilfredsstillende. Smertene i magen skyldes raske tarmbevegelser og luft (kolikk). Øyesymptomene er langvarige til å skyldes en infeksjon. H,ar legen undersøkt på allergisk reaksjon fra slimhinnen i øynene? Det vil gi sekresjon som ved en betennelse.

Langvarig diare kan sees normalt hos barn fra 1-5 års alder og kalles uspesfikk småbarnsdiare (toddlers diare). Man mener det skyldes forsinket modning av tarmmotorikken. De har gjerne 2-4 avføringer per dag (eller flere). De er løse og slimete, men de kan ha dager med mer fast avføring inn i mellom.

Det brukes lett skånediett; lite fiber i kosten og lite fruktjuice, øke fettinntaket (det gir kalorier). Denne diaretype debuterer ofte etter en vanlig akutt diaré. Jeg synes ikke spiseforstyrrelse forklarer diareen. Følg vekten hennes.

Avtal med legen et diettopplegg som du følger en tid og så eventuelt endrer avhengig av effekten.

– Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Publisert: 2011.04.29 16:42