Spør legen: Superhørsel og alt skjer i fortfilm
Superhørsel og alt skjer i fortfilm
Våre tvillinger ble født tre måneder for tidlig (gutt og jente). De er nå 9 år gamle. I den senere tid har vår datter klaget på forsterket hørsel og synsforstyrrelser.
Hun forklarer det som at alle lyder blir sterkere: Når vi snakker normalt til henne, sier hun at vi roper. Alt hun ser på går fort:Hun kan bla en side om i en bok, i normal hastighet, og det virker for henne som om hun blar fort. Når vi går ved siden av henne, sier hun at vi ikke må løpe.
Dette har til nå oftest forekommet om natten. Hun forteller oss at hun våkner av at alt i kroppen går så fort, og når hun vekker oss sier hun "ikke rop sånn" når vi svarer.
Hun fortalte i dag at det samme hadde skjedd på skolen. Hun kunne høre alle mye tydligere og alt gikk fortere.
Barna våre får daglig vitamintilskudd, omega 3+6 og Collet vitaminbjørner. Vi gir dem et variert kosthold med fisk minst en gang i uken. Det er ingen familiære problemer og hun blir ikke mobbet på skolen.
–Barnehelse
Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:
Barnet er tvilling, for tidlig født,jeg har ingen opplysninger om tidligere utvklingsforstyrrelse eller nevrlogisk sykdom eller symptomer/tegn på skade etter den for tidlige fødselen.
Symptomene barnet beskriver er ikke konstant tilstede, hittil er de kommet om natten. Jeg har vanskelig for å forklare det som en nevrologisk sykdom, men barnets opplevelse er reell.
Jeg ville først lete etter psykiske mekanismer bak symptombildet. Jeg synes hun skal undersøkes av barnelege, eventuelt ved barneavdelingen der du bor.
– Per H Finne, Professor i barnesykdommer
Publisert: 2010.12.15 22:00