Spør legen: Hevelse i ansiktet hos spedbarn
Hevelse i ansiktet hos spedbarn
Hei! Jeg har en datter på 3 måneder. For 6 uker siden fikk hun en hevelse i ansiktet, under høyre øye, på høyre siden, fra nesen. Hevelsen er cirka 2 cm i diameter, myk, og har blitt litt blåaktig.
Hun viser ingen tegn på at hun har vondt, men hevelsen har ikke blitt borte selv om det har gått 6 uker.
Er veldig bekymret for hva dette er og trenger deres hjelp. Hva er årsaken til dette? Hvordan kan dette behandles? Er det noen eventuelle konsekvenser?
–Bekymret optimist
Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:
Det er ikke lett å gi en sikker forklaring på hevelsen du ser, men av din beskrivelse synes jeg hevelsen passer med et hemangiom. Det er en utvidelse av blodårer som viser seg ved hevelse. Og fargen som er litt blålig passer med at det er blod i hevelsen, som det vil være fordi hevelsen består av utvidede blodårer.
Hemangiomer kan sitte mange steder på kroppen. Hos spedbarn sees ofte slike hevelser i 2-4 ukers alder (infantile hemangiomer). De er ufarlige og går gjerne tilbake av seg selv etter noen år. Infantile hemangiomer behandles vanligvis ikke, man venter på at de skal gå tilbake av seg selv. Men i tilfeller der de sitter nær øye, munn, øre, eller øye, behandles de.
Jeg synes du skal ta kontakt med lege for en sikker diagnose og diskusjon av eventuell behanling og type behandling når du har fått en sikker diagnose på hevelsen.
Det er flere behandlingsmåter, injeksjon av steroider, kirurgi og fargelaser.
– Per H Finne, Professor i barnesykdommer
Publisert: 2010.11.29 19:32