Spør legen: Dovegring på skolen

Dovegring på skolen

Mitt barnebarn, en gutt på 6 år, har dovegring. Han er begynt i 1. klasse på skolen og dette er blitt et stort problem.

Han går på do hjemme og på besøk hos besteforeldrene, men ikke på skolen og hos fremmede. Hvordan griper man dette an?

–Fortvilet bestemor

Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:

Jeg skjønner dette er et problem. Dersom vanskene begynte da han startet på skolen, peker det på at det er noen psykiske mekanismer bak.

Det trenges en nøyaktig beskrivelse at hans avførings og do-rutiner fra tidligere. Jeg synes han bør undersøkes av lege for å få et inntrykk av hvor obstipert han er når han er på skolen og hvordan magen er når han er hjemme. Hvordan ser avføringen ut, konsistens, hvor ofte?

Har han smerter under avføringen? I de fleste tilfeller regner man med en komponent av bevisst eller ubevisst tilbakeholdelse av avføring. Han er 6 år og trenger samtale om det noe som evt skremmer ham, plager ham, og om det er smerter under dobesøk og avføring.

Har han selv har noen forklaring på hvorfor han ikke klarer å gå på do? Dersom det dukker opp noe som engster ham, kan det være aktuelt med henvisning til barnepsykiater, når han er undersøkt av legen med tanke på organiske årsaker til dovegrningen og avføringsvanskene.

Men mor og far må samtale med ham først. Ikke skjenne og være strenge, men oppmuntre og belønne resultater. God tid til dobesøk og god sittestilling er også viktig.

– Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Publisert: 2010.10.07 19:55