Spør legen: Svettelukt hos små barn
Svettelukt hos små barn
Hei!
Jeg har en datter på fem år som de siste par månedene har hatt illeluktende svette under armene. Jeg bader henne hver dag og tar på henne rene klær. Vi bor ikke i Norge, og jeg vil nå ta henne med til lege her vi bor. Men først ønsker jeg en mening fra en norsk lege om hvilke blodprøver som bør tas, eventuelt andre undersøkelser.
Vi har en sønn på ett aar. Han bruker T4-tabletter pga lett forhøyet TSH, fritt T4 har aldri vært forhoyet. Han er ikke ferdig utredet, og vi vet derfor ikke grunnen til at TSH er forhøyet.
TSH laa på 6,22 og fritt T4 på 12,5 da de begynte medisineringen, han var da 6 md. Den forste TSH-prøven lå på 4,5 og var grunnlaget for at han ble fulgt opp med blodprøver.
Nevner dette for at du skal vite at hun har en bror med hormonubalanse.
Med vennlig hilsen Ingebjørg
–Anonym bruker
Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:
Jeg skjønner dere har en sønn som behandles for en hypothyreose og som er under kontroll.
Datteren deres, som er blitt fem år, har utviklet seg normalt, men de siste md. har du lagt merke til svettelukt som hun ikke har hatt tidligere.
Det finnes enkelte svært sjeldne sykdommer der det kan være spes.lukt av barnet fra fødsel/nyfødtderiode (f.eks. Føllings sykdom). Disse sykdommer skyldes stoffskiftefeil, men debuterer i tidlig spedbarnsperiode og viser seg ev. ved mangelfull utvikling hos barnet.
Hos din datter er ikke dette tilfellet siden hun har utviklet seg normalt. Når det gjelder svettelukten, er det ingen bestemt blodprøve som er aktuell for å gi en eventuell forklaring.
Noen sammenheng med brorens sykdom er det heller ikke. Under veksten endrer barnets stoffskifte seg, og dette kan medføre endring i kroppslukt, det er normalt.
– Per H Finne, Professor i barnesykdommer
Publisert: 2010.01.14 10:43