Spør legen: Giktfeber?

Giktfeber?

Hei, jeg kom over noe informasjon igår som muligens kan gi meg svar på noe jeg har lurt på lenge.

For ca to år siden gikk sønnen min i en barnehage med veldig mange barn av utenlandsk opprinnelse (ca 80%). Han gikk der fra han var 3-4 år. En dag la vi merke til at han var helt knallrød på ørene. De ansatte i barnehagen sa det kunne være solbrenthet, men jeg syntes det virket rart.

Han hadde ikke fått noe farge ellers og det var ikke akkurat den tiden av året man blir solbrent. Dette varte noen dager. Så ble han ved et par anledninger helt flekkete på kroppen (nesten som rødme), men dette gikk veldig fort over.

Datteren min ble også pluselig rød-flekkete etter et bad, men det gikk fort over. Akkurat på denne tiden hang det et oppslag i barnehagen om at det gikk "munn og fot-syke" der. Jeg antok at det hadde noe med dette å gjøre.

I og med at det gikk såpass fort og plutselig over, og barna ikke hadde feber eller annet ubehag, gikk vi ikke til lege. Men så opplevde jeg også at jeg var helt rødflekkete etter en dusj. Det gikk fort over med meg også, men med meg fulgte noen merkelige symptomer som varte i flere uker.

Jeg fikk vondt i leddene, og smerten (ikke sterk smerte) forflyttet seg fra ledd til ledd. Siden det er såpass lenge siden nå husker jeg bare at jeg en dag hadde vondt i hender og fingre og en dag var det albuer eller skuldre, men ikke om jeg hadde vondt i andre ledd.

Samtidig opplevde jeg en forandring av hjerterytmen. Jeg begynte å få voldsomme ekstraslag, som inntraff flere ganger i minuttet. Spesielt var dette merkbart når jeg satt i ro om kvelden. Det var svært ubehagelig og varte mellom 4 og 6 uker.

Etter det har jeg opplevd to andre perioder på ca like lang tid, den ene perioden er jeg inne i nå, og det har nå vart i over en måned. Du lurer sikkert på hvorfor jeg ikke har gått til lege, men jeg har sterk angst for EKG og andre undersøkelser av hjertet (lytting osv.) på grunn av opplevelser tidligere i livet, så dette er noe jeg vil unngå nesten for enhver pris...

Men jeg vil jo ikke la angsten min gå utover min sønns helse. Jeg leste at giktfeber kan gi klaffe-feil i hjertet hvis man ikke får behandling. Men jeg vet jo ikke om det er dette vi har hatt. Det står at dette er svært skjelden i i-land og at det er streptokokker som fører til giktfeber.

Jeg kan ikke huske om vi hadde noe forkjølelse i forkant av de rare symptomene, men jeg er ganske sikker på at vi ikke hadde noe som kunne ha vært streptokokker. Såvidt jeg vet er dette ganske kraftig halsvondt og ganske sikkert noe vi ville husket om vi hadde hatt. Har ihvertfall aldri fått det bekreftet av lege, noen av oss.

Går det an å finne ut nå, så lenge etterpå, om det er giktfeber vi har hatt? Er det farlig om vi hadde det, kan det gi skader i ettertid? Jeg mener årsaken til at vi kan ha blitt smittet er at det kan ha kommet fra de barna i barnehagen som kanskje ofte var på besøk i hjemlandet til sine foreldre i bl.a. Somalia og andre utviklings-land. Jeg har ikke sett noe til at sønnen min har hatt noen problemer i ettertid. Han har generelt god helse.

Det er bare meg som får tilbakevendene hjerterytme-forstyrrelser, men for alt jeg vet kan jo sønnen min ha det han også uten at han merker det? Hva synes du vi bør gjøre videre nå? Tror du det var giktfeber vi hadde? Finnes det noe alternativ til EKG hos legen?

–Bekymret mamma80

Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:

Rødheten i huden hos din gutt er ikke lett å gå en sikker forklaring på, det var så kortvarig og uten andre symptomer som tegn på infeksjon så jeg synes det passer best med en irritasjon av huden eksempelvis allergi (atopi),at det hos din datter kom etter et bad synes jeg passer med at hun kanskje reagerte på for eksempel såpe.

Rødheten skyldes frigjøring av histaminer i huden som får årene til å utvide seg, det gir rødheten.

Munn-fot-sykdom (hand-foot- and mouth disease) er krakterisert ved sårhet i munnslimhinnene og det følger feber med. Et utslett kan også komme i hender og føtter, ofte mellom fingre og tær. Det kan likne på vannkopper,det er spesielle vira (coxackie) som er årsak. En sjelden gang kan det også komme symtomer fra nervesystemet, meningitt.

Forandringen i hjerterytmen er vanskelig å forklare uten nærmere undersøkelse (EKG). Det er ikke uvanlig hos ellers friske mennesker at det kan være uregelmesigheter i hjerterytmen med ekstraslag.

Dersom hjertet hopper over et slag, vil neste være ekstra sterkt fordi hjertet fyller seg mer før neste slag (drop out beats). Hjerterytmen varierer gjennom dagen og natten.

Du kan få en registrering av hjerteaksjonen uten EKG, men EKG gir mer informasjon enn bare en registrering av hjertefrekvens gjennom dagen.

Hjertefrekvensen påvirkes av nervøsitet, fysisk anstrenselse og andre faktorer. Jeg synes du skal få tatt et EKG, dette kan gjøres hos fastlegen din. Det er riktig at giktfeber( febris rheumatica) som kommer etter en streptokokkinfeksjon (2-6 uker). Det er en immunologisk betennelsesreaksjon utløst av streptokokker og kan angripe klaffeapparatet.

Symptomer er feber, smertefulle hovne ledd og utslett. Det er ikke lett i ettertid å agjøre om barnet ditt har hatt en streptokokkinfeksjon, streptokokker er ganske vanlige bakterier.

Men for å få svar på om barnet ditt har en klaffefeil synes jeg han skal undersøkes av legen din. Er det normale funn, blir all engstelsen din og grublingen unødvendig.

– Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Publisert: 2010.05.25 10:48