Spør legen: Obstipert 3-åring
Obstipert 3-åring
Hei! Jeg håper du kan hjelpe meg. Jeg har en gutt på 3 år som har vært plaget med obstipasjon over lengre perioder, 1-2 år. Av og til kommer det "normal", bløt avføring, men oftest harde knoller eller klumper. Vi har brukt Laktulose i perioder, men er litt redd for å bruke det over lang tid. Han spiser fiberrik mat, og drikker også rikelig og er veldig aktiv om dagen. Ellers er han blid og medgjørlig, og viser bare misnøye når han skal bæsje.
Men i dag da han satt og skulle bæsje var han sprut rød i ansiktet og anstrengte seg skikkelig for å få den ut. Men det kom ingenting, og han sa at det var noe i baken. Jeg ser etter og ser at liksom innerhuden i analåpningen stikker ut! Jeg fikk jo sjokk! Hva er dette? Er det farlig? Og hva skal jeg gjøre?
–Maya83
Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:
Du beskriver symptomer som er vanlig ved opstipasjon, dvs. at avføringen er blitt fast, hard og sjelden. Det kan være mange årsaker, men viktig er liten stimulering av tarmen ved at det er lite slaggstoffer i maten; frukt, fiber. Behandling vil være å øke slaggstoffene i maten, gi rikelig drikke, melk som surmelk - f.eks. Cultura (reduser forbruket av vanlig melk). Yoghurt og Biola virker også gunstig.
Lactulose, som du bruker, er et vanlig middel som virker osmotisk. Ofte må du øke dosen utover det vanlige (angitt på flasken, og) ofte mer enn en dose pr. døgn. Maltekstrakt brukes også. Disse to stoffene virker osmotisk, dvs. at de holder på væske i tarmen og derved gjør avføringen mer oppløselig. Renset parafin brukes gjennom munnen for også å bløtgjøre avføringen - to eller flere doser i døgnet. En dose, f.eks. om morgenen, må ofte brukes i lang tid. Start med stor dose, og reduser etter hvert som du får effekt. Ikke gi fettløselige vitaminer sammen med parafin.
Det er viktig å innøve gode og regelmessige dovaner. Ta god tid, og gi belønning når barnet får til noe. Det kan komme rifter og sår hud omkring endetarmen, som kan behandles med kortisonalve i noen dager. Ved smerter kan du smøre med kortisonsalve sammen med et bedødvende middel.
Ved hårdnakket opstipasjon må man av og til bruke klyster (Klyx) for å tømme endetarmen. Barn føler store klyster som ubehagelig, men Microlax og Toilax tolereres. Oljeklyster og parafin bukes også. Tarmstimulerende midler brukes også, f.eks. Dulcolax og Toilax.
Det du ser i er slimhinne fra endetarmen som buker ut når barnet presser. Det er ufarlig, men kan av og til gi blodspor på avføringen.
Behandling er altså å få avføringen mykere, slik jeg har beskrevet, slik at barnet ikke behøver å presse så hardt. Kommer slimhinnen utenfor endetarmsmuskel, må den dyttes tilbake med en finger. Få ev. hjelp av fastlegen eller helsestasjonen din.
Apotekene har en enkel og grei veiledning ved behandling av opstipasjon. Lykke til!
– Per H Finne, Professor i barnesykdommer
Publisert: 2009.03.17 09:39