Spør legen: Gjenstridig tonsillitt hos 3-åring

Gjenstridig tonsillitt hos 3-åring

Sønnen min, som fyller 3 år i mars, har siden 10. januar i år vært syk. Det begynte med fire dager med 40 i temp. Reiste til fastlege som tok crp: 250. Ble sendt til Ullevål der de sa han hadde kraftig tonsillitt. Ble satt på Weifapenin. Tok en del blodprøver som var ok (uten at jeg vet akkurat hva det var...). Han brukte Weifapenin i 7 dager, var tilsynelatende i fin form og jeg sendte ham i barnehage etter endt kur.

Tre dager etter fikk han igjen høy feber, med påfølgende ny tur til Ullevål - CRP: 242. Fikk da påvist ørebetennelse, tonsillitt og ev. pneumoni. Han hadde da besværet respirasjon og var i dårlig form. Ble sendt hjem igjen med Dalacin mikstur 10ml x3 som han brukte i 10 dager. CRP var fortsatt ikke normal etter 10 dagers bruk, så vi fikk beskjed om å fortsette i nye 10 dager. CRP'en gikk aldri helt ned denne gangen heller.

Han ble igjen dårlig (selv med bruk av Dalacin) med 40 i feber. Har vært på øre-nese-halsavdelingen på Rikshospitalet der de sa at han hadde pusspropper på tonsillene, ev. komplikasjoner med H.Influenza. Ble dermed satt på Imacillin. Han ble fort bedre (CRP 23\2 :19) og han avsluttet Imacillinen-kuren fredag 27.2. (CRP 2\3 :31).

Han har under hele denne sykdomsperioden hatt dårlig ånde, store mandler, hvitt belegg på tunge og liten matlyst. Var i dag 2\3 sikker på at han var friskmeldt pga. at matlysten var bedre og formen er bra. Hadde jeg ikke sjekket CRP så hadde jeg trodd han var helt frisk.

Jeg blir skikkelig bekymret over at CRP stadig er forhøyet etter diverse typer antibiotika. Må legge til at han har en kjent hydronefrose, men har tatt urinstix to ganger under denne sykdomsperioden som har vært negative. Har han vært uheldig å fått en infeksjon etter den andre fordi immunforsvaret er nedkjørt? Er det en kronisk betennelse i tonsillene?

Han er satt opp til operasjon for å fjerne mandlene i mai, men det viktigste nå er å få ham helt frisk! Er desperat nå og har kontaktet Balderklinikken for alternativ behandling da skolemedisin ikke har hjulpet tilstrekkelig de siste sju ukene. Er det grunn til å ligge søvnløs? Har du sett lignende tilfeller? Hva gjør jeg nå? Skal jeg avente å se om homeopaten kan hjelpe ham?

–BIRA

Gunnar Oftedal, barnelege svarer:

Ja, jeg har sett tilsvarende flere ganger, og skjønner din bekymring. Problemet er som du beskriver det: Etter en krafig lokalinfeksjon i mandlene blir den lokale motstanden i lymfevevet i halsen nedsatt, og i mandlene blir det liggende igjen bakterier som har unngått antibiotika. Det fører til at infeksjonen blusser opp igjen etter kort tid, og at infeksjonen ofte blir kraftig. Et hovedpoeng er de ødelagte mandlene. Når de fjernes er det min erfaring at problemet er over. At CRP fortsatt er forhøyet betyr at det stadig er litt infeksjon på gang, som regel i mandlene, som ikke lenger har noen motstandskraft.

Det er vondt å se gutten sin slite slik over lang tid, men det er likevel grunn til optimisme på sikt. Grunnen til at mandlene ikke kan fjernes med en gang er at det ikke er riktig å fjerne mandler som har mye infeksjon i seg. Jeg synes ikke det er grunn til å være søvnløs - dette går bra. Om det går bedre med alternativ behandling er jeg ikke sikker på, men har mye forståelse for at du søker andre alternativer også.

Hydronefrosen hans har ingen betydning for førløpet, men det er klart at det er viktig å sjekke urinen noen ganger i forløpet av en febril sykdom.

Mer om tonsillitt/mandelbetennelse i "Barnehelseguiden"

– Gunnar Oftedal, barnelege

Publisert: 2009.03.10 12:11