Spør legen: Cephalhematom

Cephalhematom

Hei! Jeg fikk en nydelig gutt for 13 uker siden. Etter en lang fødsel kom lillemann. Et par dager etter vi kom hjem dukket det opp to kuler i bakhodet. Hadde besøk av helsesøster som sa at dette var cephalhematom og at det kom til å forsvinne i løpet av noen uker. Nå er den ene på høyre side forsvunnet, men den på venstre side er fortsatt der. Har blitt litt mindre, men er ca. 4-5 cm i diameter.

Er det vanlig at det tar så lang tid? Er dette normalt? Er det farlig? Hva kan jeg gjøre for at den skal bli mindre? Er dette plagsomt for ham? Han sover også veldig urolig. Puster rytmisk, med åpne øyne som beveger seg i takt med pusten. Han smiler, ler og kommer med et slags hyl innimellom. Han sover også veldig stille i perioder, men så begynner det igjen. Er dette vanlig?

Han har slitt litt med magen, samt at han gulper endel. Ellers legger han godt på seg (7 kg og 62 cm). Og han er en blid gutt.

Hilsen

–mamsen75

Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:

Dersom barnet er kjekt er jeg enig med helesøster at dette er et cephalhematom. Pga. kreftene barnet utsettes for ved fødsel kommer det ofte en blødning mellom et skalleben på siden av hodet og benhinnen på utsiden. Blødningen oppstår fordi små blodårer sprenges og det blør litt i dette mellomrummet.

Blødningen oppdages vanligvis noen timer eller dager etter fødselen. Etter et par dager kommer det en forening i dette hulrummet da benhinnen reagerer med å danne nytt ben pga. løsningen. Etter 2-6 uker er kulen forbenet og fast, men denne kulen jevner seg ut etter noen måneder eller år.

Det skal ikke behandles, gjør ingen skade, er ikke smertefullt og gir ingen symptomer. De andre symptomene du beskriver hos barnet ligger innenfor det som er normalt og skyldes ikke cephelhematomet.

– Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Publisert: 2009.02.18 11:23