Spør legen: Store innsovingsproblemer hos gutt på 11

Store innsovingsproblemer hos gutt på 11

Sønnen min på 11 har siden etter juleferien hatt store innsovingsproblemer. Vi har to gutter, den andre på seks år. Begge har hatt faste soverutiner med leggetid mellom 20-21 hver kveld. Dette var inntil juleferien. Det ble bare slik disse tre ukene at guttene la seg rundt kl. 23 på kvelden. Natt til første skoledag etter juleferie skulle de legge seg kl. 21. Dette gikk ikke for eldstemann. Siden den dagen (5. januar) har han hatt store problemer med å sovne. Nå er både han og vi helt fortvilet over situasjonen.

Vi legger dem kl. 21 hver dag. Hver andre eller tredje dag er det samme historien. Han legger seg, prøver å sove....blir helt fortvilet! Kommer ut til oss etter en time eller til og med to. Og hele tiden har han prøvd å sove. Til slutt blir han så frustrert at han begynner å gråte.

Vi har prøvdt å kutte ut tv/spill en time før leggetid. Vi har spurt ham ut om det er noe som plager ham. Vi har snakket med skolen for å høre om alt går bra. Sønnen vår har vært et mønsterbarn. Helt frem til 5. januar i år har han sovnet som en baby 5 minutter etter at vi har lagt ham. Ofte har han ligget hos oss når han har forsøkt å sove på egenhånd i 2-3 timer. Da har han sovnet med en gang.

Jeg vil påpeke at han begynner å bli ganske preget av søvnmangelen. Han virker sørgmodig og nedenfor, sliten og trøtt. Vi vet ikke vårt arme råd. Hva gjør vi?

–Fortvilet mamma!!

Gunnar Oftedal, barnelege svarer:

Jeg har ingen god forklaring på hvorfor gutten din plutselig har problemer med å sovne inn om kvelden. Hos småbarn er det ikke helt uvanlig at problemene kan fortsette en tid når de er kommet ut av søvnrytmen, men hos større barn er det uvanlig. Det hadde vært lettere å forklare dersom det var noe alvorlig som hadde skjedd, slik at han var bekymret eller redd eller lei seg, men du har ingen slike tanker. Jeg går ut fra at du også har tenkt i disse baner og har gitt ham muligheten til å fortelle om det er noe som plager ham, men dersom dere ikke har fått til noen god dialog omkring mulige årsaker, er det første skritt.

Det faktum at han sovner med en gang når han ligger sammen med dere gir meg tanker om at det er en utrygghet som plager ham, uten at han har satt ord på det til nå. Dersom han ikke har lyst til å snakke med dere, kan det tenkes det er andre personer som han kan betro seg til, f.eks. helsesøster på skolen.

Dersom dette ikke fører frem er det mitt råd at han i en periode på 2 uker bruker Vallergan en time før han legger seg. Det er en allergimedisin som har tretthet som bivirkning, og som egner seg godt som sovemiddel for barn. Poenget med å bruke det i noen uker er at barnet da kommer inn i en innsovningsvane igjen, og som regel fortsetter den på samme måte når medisineringen avsluttes. Det er resept på medisinen, og dosen må fastsettes etter alder og vekt.

– Gunnar Oftedal, barnelege

Publisert: 2009.02.13 11:47