Spør legen: Kul i hodet som ikke går helt bort
Kul i hodet som ikke går helt bort
Hei. Min 17 måneder gamle datter falt i barnehagen og fikk en kjempekul i panna. Denne forsvant etter ca. en uke, men etter det har det vært en liten kul på ca. 3 mm som ikke går bort enda dette nå er ca. 2 måneder siden. Det virker som hodeskallen ble skadet. Kulen er lokalisert ca. 2 cm over høyre øyebryn. Kan dette være noe å bekymre seg over? Jeg har også hørt at følelsessenteret sitter under panna. Kan dette bli skadet ved et så kraftig slag?
–evasisc
Gunnar Oftedal, barnelege svarer:
Årsaken til at din datter fortsatt har en liten kul er høyst sannsynlig at skaden også førte til en liten blødning under benhinnen. Den vanlige kulen etter et slag mot hodet er en hevelse i underhuden, en kombinasjon av blødning og væskeansamling. I løpet av dager eller en ukes tid blir dette resorbert og det står bare et blått merke igjen, som også forsvinner raskt.
Skallen er dekket av en benhinne, som sitter tett inntil benet. Ved et kraftig slag kan det også komme en blødning mellom benet og benhinnen, og denne blødningen resorberes ikke så lett. Det danner seg etter hvert nytt ben, slik at det skjer en forbening i kulen. Jeg regner med at det er dette som har skjedd hos din datter, og at kulen du nå kjenner er fast som benet rundt.
Det er helt ufarlig. Kulen kan stå lenge - i mange måneder, kanskje et år for de litt større kulene - men gradvis blir kulen borte. Det er ingen indre skade i forbindelse med kulen, og det er ingen grunn til å tro at barnet blir skadet av et så kraftig slag.
– Gunnar Oftedal, barnelege
Publisert: 2009.02.02 09:43