Spør legen: Liten penis og nesten ikke baller
Liten penis og nesten ikke baller
Hei! Jeg har en sønn på snart 10 år. Jeg har tenkt mange ganger på å finne ut av hans underliv, men det er ett så vanskelig tema at jeg har bare utsatt det. Nå må jeg imidlertid se om det er noe jeg som mor kan hjelpe min sønn med. Jeg har to sønner til på 2 og 7 år, og begge har større penis og mye større baller en han på 10 år. Han har ikke baller.
Hva kan jeg gjøre? Er dette noe alle leger vet noe om? Tror dere at han kan få hjelp? Jeg ønsker at han selv ikke skal bli bevisst dette så dette må gjøres forsiktig. Jeg vet at barn som er svært lave kan få veksthormoner og lurer på om det finnes noe liknende for dette problemet?
Hilsen bekymret mor
–Askøy
Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:
Det er stor variasjon individuelt når det gjelder penisstørrelse. Det er heller ikke lett å måle den eksakt da en del av penis ligger under huden i skrittet. Du må kjenne på den der den går under huden.
Testiklene kan være nede i pungen eller de kan trekkes opp av muskelen som de henger i - muskulus cremaster. Det skjer gjerne nå det er kaldt eller når barnet bader.
Jeg tror ikke det er noe galt med barnet ditt, men for en sikker diagnose synes jeg du skal ta ham med til en barnelege. Undertiden kan en av testiklene ligge i kanalen de går ned i under svangerskapet - crytorchisme. Da vil du kunne kjenne testikkelen i lyskekanalen. For å få den ned i pungen brukes hormonbehandling, eller ev. operasjon. Barnelegen vil også kunne veilede deg i om dette er aktuelt for ditt barn.
Haukeland sykehus har spesialister som vil kunne undersøke gutten.
– Per H Finne, Professor i barnesykdommer
Publisert: 2008.12.09 13:54