Spør legen: Luft i magen og lys avføring

Luft i magen og lys avføring

Hei! Jeg har en gutt på 4 år som har mye luft i magen, i tillegg er fargen på avføringen hans veldig lys og vekstkurven hans har flatet ut. Han er 94 cm høy og veier 13,2 kg (han var 3100 g og 47 cm da han ble født). Han har ikke diaré og er ellers i god form. Han har astma og går derfor på Ventolin, Flutide og Singular, men "mageproblemene" begynte før han fikk Singular.

Han har tatt avføringsprøve som var litt forhøyet, dvs. 67. Jeg fikk da beskjed om at han måtte utredes for cøliaki/morbus crohn. Legen vi er blitt henvist til utreder ham for alt annet en dette, dvs. cystisk fibrose, mangel på veksthormoner... melkeallergi.... Jeg er nå helt fortvila over alle disse undersøkelsene som gutten vår blir utsatt for, som det etter min mening ikke er noe grunnlag for å ta.

Hva skal vi gjøre? Har du noen ide om hva som feiler ham, hvilke undersøkelser vi bør be om at de utfører? Fastlegen tok blodprøver for å se om han var allergisk for noen matvarer, men det var ingen utslag.

Hilsen en veldig fortvilet mor.

–Anonym bruker

Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:

Luft i magen er et uttrykk for at fordøyelsen ikke fungerer riktig. Det danner seg da gasser som gir rumling og ubehag. Samtidig vil avføringen blir hyppigere og tynnere enn vanlig da den passerer raskere gjennom tarmen. Det gjør også at avføringen blir lysere (det blir mindre gallefargestoffer i den, stoffer som gir den brune fargen).

Dersom barnets vekstkurve er flatet ut, betyr det at det er noe galt med fordøyelsen, og det er vel det legen din har lett etter: en forklaring på hva som kan være galt.

For å vise dette må det dessverre tas en del prøver. Jeg tror ikke astmamedisinene er årsaken, men dersom barnet er allergisk, vil legen også lete etter allergi i tarmen, eks. melkeallergi. Cøliaki synes jeg er viktig å utelukke. Det er en ganske hyppig sykdom, som krever nærmere utredning for ev. så å behandles med glutenfri diett. Jeg er enig i at utredning mot matallergi er viktig å gjøre. Det er ikke mulig å angi hvilke prøver som skal tas når jeg ikke kjenner hva som er tatt og resultatet av disse.

Jeg synes du skal snakke med legen og få ham til å forklare hvordan han tenker og hva han leter etter som årsak, og resultatet av prøvene som er tatt - i detalj.

– Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Publisert: 2008.12.05 10:01