Spør legen: Barn som biter

Barn som biter

Min sønn på snart 2 år har blitt bitt 6-7 ganger i barnehagen i løpet av de siste 3 ukene. Det er en gutt på samme alder som biter ham, og bitingen skjer helt umotivert i følge barnehagepersonalet. Ofte oppdages det ikke før senere når man ser bitemerket, siden min sønn ikke gråter eller sier ifra. Han er bitt i ansiktet, på kroppen og på hendene. Barnehagepersonalet prøver å lære gutten som biter at han ikke skal bite (han har også bitt andre barn), men det ser ikke ut til å ha noen effekt. Vi prøver også å lære min sønn til å si nei, men bitingen fortsetter.

Det har vært til dels stygge bitemerker med blåmerker og hull i huden, og nå kvier jeg meg for å sende min sønn i barnehagen. Foreldrene til gutten er klar over problemet, og er like fortvilet som meg. Har du noen tips til hva vi kan gjøre?

–Rådløs&Oppgitt

Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:

Biting er ikke så uvanlig hos barn, men det du beskriver ligger utenfor det vanlige og jeg synes foreldre og barnehagepersonalet sammen skal forsøke i finne ut av mulig årsak hos utøveren og tiltak for å rette på dette. Jeg synes det vanskelig for deg å gripe inn på annen måte enn at du gjør barnehagen oppmerksom på at dette engster deg.

Barnehagen må ev. søke barnepsykolgoisk hjelp sammen med foreldrene dersom det er atferdsproblemer hos barnet.

– Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Publisert: 2008.10.13 09:38