Spør legen: Smitte via mobiltelefon
Smitte via mobiltelefon
Hei. Her forleden dag ventet jeg en viktig telefon, og tok derfor med mobiltelefonen inn på badet da jeg skulle på toalettet (siden det var så viktig, hadde jeg måttet ha den med hele dagen, så jeg hadde trykket på den flere ganger mens jeg var på toalettet uten å vaske hendene først...). Når jeg skulle tørke meg, ringte telefonen, og jeg skyndte meg slik at handa muligens kom i kontakt med noe avføring idet jeg skulle ta telefonen, men siden det var viktig måtte jeg skynde meg.
Etterpå tenkte jeg ikke mer over det, før jeg var på besøk hos et vennepar av meg. Deres snart ettårige datter fikk tak i telefonen min, og spiste på den, slik ettåringer gjør. Nå er jeg redd for at det kan være farlig for henne og at hun kan bli syk siden jeg ikke hadde rengjort telefonen. Jeg tenker så mye på dette at jeg har problemer med å slappe av. Spørsmålet mitt er altså om dette kan være farlig for henne, og hva jeg eventuelt bør gjøre?
Hun hadde også influensa, så hun var syk allerede. Er hun mer mottakelig for å bli syk av dette da? Håper på snarlig svar fra dere...
–urolig80...
Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:
Jeg tror du kan ta det med ro, selv om det er teoretiske muligheter for smitte. Dersom barnet har en infeksjonssykdom nå, er det en mulighet for en viss nedsatt motstand mot smitte.
Min konklusjon er at du kan ta det tmed ro, det er heller ikke noe du kan gjøre nå i ettertid som vil endre riskoen hos barnet.
– Per H Finne, Professor i barnesykdommer
Publisert: 2008.03.12 14:19