Spør legen: Søvnproblemer hos 6 uker gammelt barn

Søvnproblemer hos 6 uker gammelt barn

jeg har et barn på 6 uker. Tredje dag etter fødselen fikk hun søvnproblemer. Det betyr at hun sov mindre og mindre etter hvert. nå sover hun kun 2 timer om dagen og 2 timer om natta. Hun gråter hele tiden og vil sove, men kan ikke, og når hun sover tar det kun 15 min eller litt mer før hun våkner igjen. Vi har undersøkt henne på legevakten og hos spesialister på sykehus,og har gått til forskjellige leger her, men alt var normalt og fint ved henne.

Hun har veldig god vekt, og avføringen går også bra. Når hun er våken ler hun, og dessuten har hun veldig god kontakt. Vi foreldre er veldig bekymret for henne og vi er veldig slitne. Det er unormalt at så små spedbarn har sånne problemer. Vi har fått noen avslappende medisiner og naturmedisiner for å bedre søvnen, men hun har blitt verre.

Jeg lurer på om vi kan bruke sovemedisiner til vårt barn i små doser. Er det lovlig å bruke det her i norge for barn under ett år? Eller hva synes du vi skal gjøre?

–divoneh

Gunnar Oftedal, barnelege svarer:

Det er svært uvanlig at spedbarn har søvnproblemer i løpet av de første leveukene eller månedene. Jeg får en mistanke om at det likevel er noe som er unormalt, selv om legene ikke kan påvise det og selv om hun i våken tilstand viser god trivsel og legger på seg som hun skal. Den vanligste årsak til at barn gråter og ikke får sove i den alderen er kolikksmerter, og det kan vel tenkes at din jente har problemer med mage-tarm, selv om du ikke beskriver henne som et kolikkbarn. Siden problemet begynner allerede ved 3 dagers alder, kan det være noe i morsmelken hun ikke tåler.

Jeg synes du skal prøve ut denne teorien, og gi henne Soyamelk eller Nutramigen i ett døgn i stedet for morsmelk. Jeg har flere ganger opplevd at ubehag og søvnvansker da forsvinner. Dersom det skjer, kan du prøve igjen med morsmelk, og se hvor mye av det hun tåler, og så ev. kombinere. En mulighet er også at hun reagerer på kumelkproteiner i din melk, slik at et alternativ er at du kutter ut alle kumelkprodukter, og ser hva som skjer i løpet av et døgn eller to.

Enda et alternativ som kan prøves er akupunktur hos en erfaren utøver. Jeg mener noen ganger å ha sett at dette har bidratt til at spenninger i barnet har bedret seg.

Det er riktig som du sier at sovemedisin til spedbarn ikke er tillatt i Norge, slik at dette ikke er noe alternativ. Dersom problemet ikke gir seg er det min anbefaling at dere ber om å bli henvist til Barneavdelingen på Ullevål sykehus.

– Gunnar Oftedal, barnelege

Publisert: 2008.03.08 10:13