Spør legen: Har sønnen min melkeintoleranse?
Har sønnen min melkeintoleranse?
Hei. Jeg har en gutt på 5 år som jeg mistenker sliter med melkeintoleranse. Testet ham for melkeallergi da han var 2 1/2 år, men fikk ikke utslag på melkeallergi. Generelt er han er en livsglad gutt som er glad i mat, idrett, barnehagen og stort sett veldig fornøyd og blid. Grunnen til at jeg mistenker intoleranse er at han reagerer med voldsomme magesmerter, oppkast og/eller diare etter å ha spist f.eks. rømme, grøt laget med vanlig melk, is fra boks, soft-ice o.l.
Et eksempel: Nå på torsdag spiste vi seibiff med poteter, løk og rømme til. Han spurte om å få spise restene av rømmen som var i skålen og fikk lov til det. De første magesmertene kom ikke lenge etter middag og vedvarte utover kvelden. Han hadde så vondt at han strigråt, fikk ikke sove og ville kaste opp. Kl. 00.30 kastet han opp første gang, og etter å ha tømt magen 3 ganger ble han heldigvis bedre.
Dette er et eksempel som er ganske karakteristisk for ham etter å ha fått i seg produkter med melk. Jeg har dessverre ikke tenkt på at rømme inneholder helmelk. Det sjekket jeg først nå på torsdag etter episoden nevnt over. Han drikker vanlig laktoseredusert melk, men vi har ikke kuttet ned på andre produkter som f.eks. rømme og pålegg som ost - han elsker brunost!
Spørsmålene mine er: Kan melkeintoleranse på noen måte testes? Eller er slike episoder jeg nevnte over "test" nok? Bør vi kutte ut ALLE matvareprodukter med melk som ingrediens? I såfall; har du noen tips til produkter vi kan erstatte det med?
Håper du kan hjelpe en litt fortvilet mor som meg som ser sitt barn har mye vondt....
–Catrine76
Gunnar Oftedal, barnelege svarer:
En sikker måte å teste ut matallergi eller matintoleranse på er ved å fjerne det eller de næringsmidler man mistenker barnet reagerer på, og så etter en uke provosere ved igjen å gi den mistenkte maten. Ved mistanke om melkeallergi/intoleranse kan dette være en vanskelig prosess, fordi det er så mange matsorter som inneholder melk og/eller melkeprodukter, men det er viktig at man kutter ut alle melkeprodukter i en slik testing.
I tillegg til denne provokasjonstesten er det gode metoder for å påvise en allergisk reaksjon. Delvis gjøres dette ved hudtesting, og delvis ved en laboratorietest av blodet, der man leter etter spesifikke IgE antistoffer, i dette tilfelle rettet mot melk.
I din situasjon vil jeg anbefale at gutten din blir henvist til barnelege med allergi som spesialfelt, eller til en barneavdeling, for allergitesting. Dersom det blir påvist melkeallergi vil din sønn kunne få melkeerstatningsprodukter på blå resept. Det er mange slike produkter som kan kjøpes på apotek, f.eks. soyamelk.
Et viktig poeng er å få avgjort om det dreier seg om en melkeintoleranse av typen laktoseintoleranse, eller en allergi mot melkens eggehvitestoffer.
– Gunnar Oftedal, barnelege
Publisert: 2008.01.29 22:13