Spør legen: Kan det være refluxproblematikk?

Kan det være refluxproblematikk?

Vi har to gutter som vi mistenker sliter med refluxproblematikk. Eldstemann på snart 3 år har aldri villet ligge nede, verken i vogn eller seng. Han har alltid slitt med søvn. Gråter og setter seg opp (har dren, så sliter ikke noe særlig med ører lenger). Han gulpet ikke noe særlig som spebarn, men hikket mye. Det siste året har han brukt mye astmamedisiner (som blir gitt korrekt og regelmessig avhengig av hvor tett han er/forkjølet osv.) Siste året har han også vært mye plaget om nettene med gråt og "svelging", men det er sjelden vi foreldre ser noe komme opp. Det er forsøkt Losec på ham, men vi synes ikke det hadde særlig effekt.

Siste 6 uker blitt skikkelig ille med oppvåkning ca. hver 30 minutt med gråt og svelging. Han har også "endret personlighet" og er både irritabel og frustrert, også grunnet søvnmangel, selvfølgelig. Han brukte Vallergan 1 måned i sommer, men søvnen er like vanskelig. Siste par dager har han ikke villet spise og har kastet opp alt han drikker (kanskje er det omgangssyke?). Om ikke bedre innen 1-2 dager, kontakter vi lege.

Siste 2 - 3 måneder har han hatt rødprikkete utsett, særlig rundt munnen og kinnene (kan det være allergi eller kanskje et virus? ...blir gal av å spekulere) Jeg føler på meg at han har en alvorlig reflux, kan det stemme? Han har normal vekt og høyde for alder (litt over gjennomsnitt).

Yngstemann er 1 år og 4 måneder. Han har skreket siden han ble født. Ble innlagt 5 uker for invaginasjon, som ble reponert (legene er uenige om den virkelig ble bekreftet). Jeg "ringte ned" barneavdelingen de neste ukene da han fortsatt virket smertepåvirket og bare skrek. Hadde dager hvor han ikke ville spise. Hadde ny innleggelse, men intet funn. De sa det var kolikk.

Lege vurderte etter 6 månederd Gaviscon, og det ble en ny verden for oss. Det hjalp ham masse, men han var likevel plaget. Etter en stund ble det like ille igjen. Forsøkte Losec som han nå får morgen og kveld, og han fungerer fint (får også Gaviscon etter grøt/måltider). Fremdeles en del "hikking/svelging" og mye tett i lunger, men likevel en ny verden for ham og oss. Våkner også 3 - 4 ganger per natt, men finner roen. Virker ikke som han har mye smerter. Medisiner virker, men ikke helt 100 %. Noen netter er han mye plaget, men går stort sett greit med ham. Yngstemann har også dren.

Hva tenker du om dette? Yngstemann har kun lagt på seg 230 gram de siste 4 - 5 måneder (veier 9,3 kg). Begge guttene ble ammet i over 1 år. De får normal kost. Ingen uroligheter i hjemmet. Begge går i barnehage. De får lite melk da de ofte er slimete, ellers ikke avhold i forhold til melkeprodukter. Eldsteman har ikke hatt utslag på allergitesting. På yngstemann "funket ikke" testen. Vi har ingen husdyr, og røyker ikke.

Er det reflux guttene mine sliter med? Vi foreldre orker snart ikke mer av mangel på søvn og barneskrik. Vi er så fortvilte! Minstemann har brukt medisiner nå i 10 måneder. Burde ikke begge blitt PH-testet så snart som mulig? Er testen god nok, og gir den riktig svar? Hva med operasjon? Er det farlig å gå for lenge med ubehandlet reflux?

Vi har på nytt forsøkt Losec på eldstemann, men ingen effekt som vi merket. Kan det være noe annet som plager guttene våre (tenker allergi), eller tror du det er reflux? Den eldste skal innkalles barneavdelingen i løpet av desember, så da får vi kanskje svar?

Er det noen bivirkninger på en eventuell operasjon? Hva er farene? Innerst inne håper jeg de har reflux som blir operert, og så får de og hele familien det bedre. Er dette noe å håpe på? Kan svaret være så "enkelt"? Blir det en ny verden for de som opereres?

–Foreldre til refluxbarn?

Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:

Det er en langt og innviklet sykehistorie med mange forskjellige symptomer du presenterer, og mistanken din går på at barna har refluks. Noen av symptomene kan passe med refluks, andre ikke. Men det synes som om behandlingen med Losec og Gaviscon har effekt, og det støtter mistanken om at barna har refluks.

Symptomene ved refluks kan være mange og ofte vanskelige å tolke. Av det du beskriver av symptomer og effekt av behandling synes jeg mistanken om refluks er begrunnet, og at det bør gjøres videre utrening av barna med bl.a. PH-måling.

I de fleste tilfeller vil man forsøke å komme til målet med medisinsk behandling over lengere tid (måneder), men dersom effekten ikke er tilfredsstillende og diagnosen er korrekt, bør operasjon overveies. Det er flere operasjonsmetoder, men dette må du diskutere med en barnekirurg. Etter operasjonen vil de fleste ha vansker med å rape eller kaste opp fordi operasjonen gjør det vanskeligere for mat å passere fra magesekk og opp i spiserør. De postoperative problemene må du diskutere med barnekirurg eller gastroenterolog, men de må tas med i vurderingen når man skal velge behandling. På grunn av disse vil man ofte forsøke medisinsk behandling gjennom noen tid.

Jeg synes legen som har behandlet barna dine bør henvise dem til den lokale barneavdlingen for nærmere utredning og PH-måling. De andre problemene du beskriver bør også vurderes i denne sammenheng. Om alle de problemene og vanskene du beskriver hos barnet blir borte med en operasjon, er jeg ikke sikker på. Vektøkningen hos det minste barnet ditt virker noe lav, men det er vanskelig å ta et sikkert standpunkt uten å ha hele vektkurven. For en fullstendig vurdering må denne ses i sammenheng med hvordan og hva barnet spiser og allmenntilstanden.

Utslettet rundt munnen kan være allergisk, men mer sannsylig skyldes det fuktighet som kommer når barnet sover og sikler. Virus kan gi slikt utslett, men det forsvinneer etter noen dager/ uker.

– Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Publisert: 2007.12.06 22:30