Spør legen: Liten hodeomkrets på gutt på 13 uker

Liten hodeomkrets på gutt på 13 uker

Hei. Jeg var på Helsestasjonen i dag. Da fikk jeg beskjed at sønnen min har liten hodeomkrets og at vi måtte få en spesialist til å se på ham. Han er nå 13 uker og har en omkrets på 39,5 cm. Han er 62 cm lang og veier 4900. Han hadde en hodeomkrets på 36 cm da han ble født. Han veide da 3940 så har lagt lite på seg. Har fått tillegg siden han var ca. 1 mnd.

Helsesøster sa det ikke nødvendigvis trengte å være en hjerneskade. Vi ble bekymret for at det kunne være noe galt da vi fikk denne beskjeden. Har vi noen grunn til å bekymre oss?

–Bekymret mamma, krs

Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:

Av tallene du angir ser jeg at barnet ditt hadde normal vekt ved fødsel (50 procentil), og hodeomkretsen lå innenfor det normale (50-75 procentil). Jeg er enig med helsestasjon i at økningen i hodeomkretsen etter fødsel ikke har vært tilfresstillende, fra 36 til 39.5 cm. Vektøkningen er også lav fra 3490g ved fødsel til 4900g nå.

Jeg synes barnet ditt bør undersøkes ved nærmeste barneavdeling for finne forklaringen på den lave økningen i vekt og hodeomkrets. Be legen på helsestasjonen eller fastlegen din om å ringe barneavdelingen og fortelle om problemet.

– Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Publisert: 2007.12.04 23:45