Spør legen: Nattskrekk

Nattskrekk

Min datter (4 1/2 år) har hatt nattskrekk så lenge jeg kan huske. Hun begynner å gråte/rope av sinne/skrekk ca. halvannen til to timer etter hun har sovnet. Det skjer hver eneste natt. Hun er da ikke til å få kontakt med (hun husker det heller ikke neste dag, i motsetning til når hun iblant får mareritt).

Jeg pleier å vente litt, og går det ikke over av seg selv, står jeg litt og stryker henne over hodet og snakker beroligende til henne, og går så ut igjen. En periode ble jeg lengre hos henne, men dette så ut til å øke forekomsten (nesten som en belønning). Jeg strever med å finne en balanse mellom å roe henne og å la henne lære å roe seg selv (selvregulering).

Jeg har lest mye om nattskrekk (jobber selv innen helse), og har forstått at man ikke helt vet årsaken og at det heller ikke er så mye å gjøre med det? De vokser det visst av seg bare? Jeg syns jo det er litt slitsomt at hun får dette hver eneste kveld. Er vel ikke egentlig bekymret (hun er en harmonisk jente ellers), men jeg gruer jeg meg litt fordi vi nå venter en til. Barna kommer til å måtte sove vegg i vegg og den minste kommer til å bli vekket av dette...

Er det virkelig ingenting man kan gjøre for å bedre situasjonen?

–hilsen bente

Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:

Du gir en god beskrivelse av natteskrekk og symtombilde. Din holdning til problemet synes jeg er riktig og i samsvar med anbefalinger. Symptomet regnes som en oppvåkningsforstyrrelse på lik linje med nattevæting og det med å gå i søvne, og antas å skyldes et umodent nervesystem. Derfor er det ganske vanlig hos barn.

Det opptrer under NREM (Non-REM) søvn og barnet har vansker med å gå fra lett til dyp søvn. Foreldrene kan, som du gjør, roe barnet når anfallet pågår og sikre at barnet ikke skader seg, men utover det er det ikke noe de kan gjøre.

Anfallene kan uløses av overtretthet, feber og annen belasting men fullgod forklaring på anfallene har man ikke. Regelmessig sengetid og tilstrekkelig søvn reduserer anfallene.

– Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Publisert: 2007.09.18 22:39