Spør legen: Luftsmerter hos 1,5 åring som er født i uke 27
Luftsmerter hos 1,5 åring som er født i uke 27
Hei på du! Skriver til deg i håp om at du kan gjøre meg litt klokere. Har en jente på 1,5 år som er født i uke 27. Hun er veldig frisk og feiler ingen ting, utenom en åpen ductus som vistnok ikke var så stor ved siste kontroll, ingen bilyd. Men saken er den at hun ikke har sovet én natt siden hun ble født, hun vrenger og vrir seg og gråter og til slutt promper eller bæsjer. Det er så gale, hun får veldig lite god søvn. Men når dagen kommer er hun blid som en sol....(?) så når natten kommer er det på'n igjen. Kveldene våre går med til å bære og trøste. Om natta ligger hun og river oss i håret. Synes veldig synd i henne. Hun har tydelig vondt i magen. Men jeg synes det er så rart at alt er bra igjen om dagen. Har prøvd å kutte ut melk for noen dager, men uten bedring. Virker som om det er forskjellig hun reagerer på. Har du hørt om noe lignende? Er dette vanlig for premature? Kan det være umodne tarmer? Og hva kan jeg som forelder gjøre, ev. hvordan legge dette fram for fastlegen som vi aldri har vært hos med henne? Er veldig takknemlig for svar M.v.h. Anonym
–Johanne
Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:
Det første som slår meg av det du forteller er at barnet er kommet inn i en "ond sirkel". Eller uvane, siden det er friskt og kjekt og tilfreds om dagen. At dere reagerer på skrikingen og tar barnet opp vil også kunne medvirke til tendensen - det blir som en belønning. Jeg kan ikke utelukke at barnet periodevis har magesmerter pga. luft. Det er ganske vanlig, men da bør det også være smerter andre tider på døgnet. Jeg ville foreslå at dere forsøker å være restriktive mht. å ta barnet opp. Dere vil også kune få hjelp med medisiner som gir roligere søvn over noen dager, uker. Fastlegen må skrive ut resept. Dette er for å bryte "uvanen". Jeg synes ikke det er rett å forklare vanskene med prematuriteten, ihvertfall ikke den alene. Men tiltakene overfor vanskene er de samme. Snakk med helsestasjonen og spør om de har informasjon om Ferbers metode for barn med søvnvansker. Dersom barnet ellers er frisk, tar hun den søvnen hun har behov for, selv om du synes det er for lite.
– Per H Finne, Professor i barnesykdommer
Publisert: 2007.07.02 11:55
Siste 50 spørsmål og svar
- Stadige lungeproblemer hos 3-åring
- Kuler i bakhodet hos baby
- Kvalme/halsbrann etter spising
- Spedbarn og søvn
- 2,5 år gammel jente med flere dagers høy feber - roseola?
- Jente seks år med svettelukt og kul på halsen
- 6-åring med torticollis
- Atferdsendring av efedrin?
- Separasjonsangst
- Stor utvekst i brystet på en 4 år gammel jente
- Nyfødt baby og bakterier
- Kan det være refluxproblematikk?
- Liten hodeomkrets på gutt på 13 uker
- Komplikasjoner etter mastoidittoperasjon
- Bricanyl mot bronkitt hos lite barn
- Omgangssyke hos barn
- Tics hos 7-åring
- Kutt i fingeren
- Falsk krupp og elveblest
- Hard avføring og sår i endetarmen
- Skal barn kunne sette ord på sine følelser?
- Barnet slår seg selv
- Kan jeg avslutte antibiotikabehandlingen?
- Kan hun ha leukemi?
- Farlig å få vannkopper under graviditeten?
- Hemiparese og botulinumtoksin (Botox)
- 2 år gammel og har hvitt belegg på tungen
- 10-åring med ulike uvaner - tics?
- 6-åring væter sengen og har blod i urinen
- Veksthormon til 15-åring
- Barn med magesmerter, oppkast og hard avføring
- For tidlig pubertet hos 7-åring?
- Mycostatin og graviditet
- Irritert stump
- Kløe før avføring
- Har hun brukket nesen?
- Øreverk eller tannfrembrudd, eller noe helt annet?
- 4-åring med hemorider
- Min datter får ikke hevelser
- Nattskrekk
- Stopping av vekst hos høy jente
- Lys avføring hos lite barn
- Reise med spedbarn
- Tilbakevendende sengevæting hos 5-åring
- Dårlig lukt fra snørrete 5-åring
- Jente med urinveisplager
- 7-åring med lav blodprosent
- Har 11-åringen min inflammatorisk tarmsykdom?
- Virusinfeksjon og balanseproblemer
- Ustanselig gjesping hos 4-åring