Spør legen: Refluxproblemer hos 12-åring
Refluxproblemer hos 12-åring
Har en datter på 12 år som siste 1 1/2 år har hatt 4 - 5 episoder med reflux. Beg oftest med kvalme, diare og gulping, ikke oppkast. Gulpingen vedvarer gjerne i mange dager. Var til lege for 1 år siden og ble anbefalt og prøve Zantac 2 ganger daglig ved gulpeprobl. Har igjen fått probl, begynte med kvalme og diare for 5 dager siden, og har gulpet hver dag etter det, ca. 8-12 ganger dagl., får da ofte plutselig munnen full. Sjelden gulping om natta. Spiser forholdsvis bra. Får Zantac igjen men gulpingen vedvarer, spesielt etter måltid. Hun vil ikke til lege og jeg skjønner at hun ikke har lyst til gastroskopi us. Får hun i tilfelle bed., vet at yngre pas kan få f.eks. Stesolid? Er det noe annet medikament hun kan prøve for gulpingen? Pepcid?
–@reflux
Per H Finne, Professor i barnesykdommer svarer:
Av innlegget skjønner jeg at barnet er plaget og engstelig for undersøkelser, likevel synes jeg det er riktig å forsøke å kartlegge mekanismen bak hennes symptomer. Det er undersøkelser utenom gastroskopi som kan gi verdifull informasjon og som danner grunnlaget for valg av behandling.Stesolid er et preparat som virker på nervøse spenninger, og ikke vanlig brukt ved reflux (GØR).
Vanlige preparater er inntykninsmiddel i melken ( Nestargel), syrenøytraliserende midler. Antirefluksmiddel/alginat (Gaviscon). Syrepumpehemmere (Losec)eller H2 blokkere (Cimetidin/Ranitidin) og motilitetsregulerende ( Prepulsid).
Som du skjønner er det mange medikamenter som brukes, men for å gi riktig medikament må tilstanden kartlegges ved ved undnersøkelse av spiserør/ mage og hvordan det fungerer.
Har du vært i kontakt med barneavdelingen der du bor ?
– Per H Finne, Professor i barnesykdommer
Publisert: 2007.05.02 19:03