Spør legen: Reductil slankemidel

Reductil slankemidel

Jeg er overvektig og ønsker å vite om det er skadelig for meg å bruke Reductil, når jeg har hatt hjerneslag og har atrieflimmer som er under kontroll med Cordarone. Jeg har fått motstridende anbefalinger fra forskjellige hold. Ønsker avklaring

–HarHans

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer svarer:

Svar til HarHans.

Reductil ved overvekt har en virkningsmekanisme som ikke er helt klarlagt. Den skal hemme opptak av et par stoff som bl.a. overfører impulser i hjernen (noradrenalin og serotonin). I hvilken grad disse effektene påvirker ellers friske mennesker er varierende og neppe forutsigbart.

En kjent effekt (og bivirkning) er tendens til raskere hjerterytme, og det vil kunne få noe uheldig følge hos personer med atrieflimmer. Det blir derfor generelt advart mot bruk hos pasienter med rask hjerteaksjon. Imidlertid vil det ved atrieflimmer med rimelig frekvens (f.eks. puls under 80 i hvile), neppe få registrerbar negativ effekt, og den eventuelle effekten vil være ganske raskt ute.

Det er mer usikkert hvordan dette stoffet er å kombinere med Cordarone. Sistnevnte har bestemte effekter på hjertets elektriske aktivitet, og det kan ikke utelukkes at en kombinasjon med Reductil vil kunne være uheldig. Vi har sett flere eksempler på særdeles alvorlig bivirkning ved andre kombinasjoner med Cordarone. Inntil man har mer erfaring med dette stoffet synes det riktig å advare mot slik kombinasjon.

– Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Publisert: 2004.07.29 17:20