Spør legen: Som om magen rives ut

Som om magen rives ut

Jeg er en dame på 21år. Etter jeg fikk mitt første barn i 2008 har jeg vært plaget med noen enorme smerter i magen på venstre side. Dette er noe som kommer spesielt av stress eller inntak av alkohol.

Jeg fikk mitt andre barn i 2009, og etter det har smertene blitt verre. Jeg var på byen for litt siden og fikk disse smertene. De var så vonde at jeg satt på huk i fosterstilling i over en time før jeg klarte å reise meg opp igjen. Jeg vred meg i smerter.

Smertene gikk fra magen til ryggen, kjentes ut som hele ryggraden og alt i magen skulle slites ut av kroppen min. Jeg sa til samboeren min at dette kjennes ut som kraftige rier.

Hva kan dette være? Jeg har vært på innvendig ultralyd og vanlig ultralyd, men de finner ingenting. Nå skal jeg på sykehuset der de skal skjære et snitt under navelen for å gå inn og se om det er noe som ligger på siden av livmor - siden de ikke finner noe inni.

Men jeg er veldig skeptisk til dette, for smertene var så vonde nå på lørdag og de kommer fra magen på venstre side. Jeg kjenner det fortsatt i ryggen.

–Dame21

Stig Bruset, Allmennlege svarer:

Jeg synes absolutt at du burde få dette undersøkt i og med at det så smertefullt.

På venstre side i magen finnes eggstokk, urinlederen og den nederste delen av tykktarmen. Det kan være lurt å undersøke urinen og ta en avføringsprøve, men såkalt laparoskopi med å titte inn i magen kan også gi svaret.

Du skriver ikke om smertene har noen relasjon til menstruasjonen - endometriose kan også være en tilstand legene bør vurdere.

– Stig Bruset, Allmennlege

Publisert: 2010.10.12 14:34