Spør legen: Større bryster med kosttilskudd
Større bryster med kosttilskudd
Hei! Jeg har et spørsmål om virkningen av kosttilskudd som innholder bl.a. phytoøstrogen for behandling av PMS, overgangsaldersymptomer, samt for brystforstørring, som Wild Yam, Fenugreek, Pueraria Mirifica.
Jeg leser om mange positive effekter, men nå og da kommer det advarsler om at tilføring av phytoøstrogener kan øke risikoen for bryst-/livmorkreft, samt at de kan belaste lever/nyrefunskjoner. Andre hevder det motsatte - att disse urtene, og spesiellt Pueraria Mirifica, forebygger brystkreft.
Har nå lest nå masse på nettet for å gjøre meg en opp en mening, men kommer ikke til noen entydig konklusjon. Har tenkt å bruke disse urtene i brystforstørringssyfte. Etter min egen "research" er jeg overbevisst om at de fungerer (i verierende grad), men jeg er ikke sikker på om de er ufarlige.
Det jeg har tenkt å bruke er enten en kombinasjon av Wild Yam (1000 mg/dag) og Fenugreek (1000/dag) eller Pueraria Mirifica (husker dessverre ikke dosen men den var ganske høy) i ca 3 måneder.
Kan jeg trygt bruke disse urtene, hva er en trygg maksdose per dag og hvor lenge kan jeg bruke dem? Har du forslag om noe annet eller andre urter som er trygge og som man kan bruke for brystforstørring?
–anora
Stig Bruset, Allmennlege svarer:
Mange planter inneholder hormonlignende stoffer og de som kjemisk ligner naturlig østrogen, kalles phytoøstrogener. Mest kjent er kanskje soyabønner, ormeklasedrue og rødkløver. Wild Yam inneholder stoffer som er forløpere til progesteron, som er et annet kvinnelig hormon.
Kvinnekroppen inneholder mange celletyper som påvirkes av hormoner, blant annet i brystvev, livmor, hud og skjelettet. Hormonlignende stoffer fra planter kan både stimulere disse cellene til vekst og hemme veksten, eller begge deler. I tillegg har hormoner individuelle effekter,slik at for eksempel en type p-pille eller naturprodukt med plantehormoner kan passe for den ene og ikke den andre.
Det må også sies at kvaliteten og konsentrasjonen av de ulike naturproduktene varierer.
Som du forstår er dette ganske komplisert og jeg kan derfor ikke svare deg sikkert på om din oppskrift vil kunne fungere slik du ønsker. Vi mangler solid forskning som kunne ha gitt svar på dette.
Når det gjelder sikkerheten ved bruk, skjer omdanning og nedbrytning av disse plantehormonene hovedsaklig i lever. Personer med leverproblemer, eller som bruker andre legemidler som nedbrytes i leveren, bør være forsiktige.
Wild Yam og Fenugreek er reseptfrie i Norge og regnes for å være ufarlige.
– Stig Bruset, Allmennlege
Publisert: 2010.08.30 10:13
Siste 50 spørsmål og svar
- Carctol mot lymfekreft
- Glukosamin-kosttilskudd mot artrose
- Cannabis mot migrene
- Prostatitt og matintoleranse
- Muskelsmerter og spenninger
- Hva kan stryke immunforsvaret mitt?
- Johannesurt mot angst og uro
- Skuldermyalgi og alternativ behandling
- Abscess i baken
- Omega 3 (EPA) i behandling av bipolar lidelse
- Alternativ til kortison ved frozen shoulder?
- Utslitt 16 åring
- Fastlegen
- Smerter i rygg og bryst
- Drop foot og tap av førlighet i legg og fot
- Ideelt TSH-nivå ved lavt stoffskifte
- Behandling med misteltein for eggstokkreft
- Altenativ behandling for borrelia
- 24-åring med høyt blodtrykk, men blir ikke tatt på alvor
- Vitamin D og cellegiftbehandling
- Kosttilskudd og graviditet
- Nyresvikt og medisin- og alkoholforbruk
- Lite energi i kroppen