PARENT_SINGLE

Spør legen: Hudproblemer!

Hudproblemer!

Hei! Jeg er ei jente på 28 år som plages med tørr og irritert hud, nupper omtrent over hele kroppen, har kviser og er rødlig i ansiktet og på kroppen.

I november i fjor sluttet jeg å amme babyen min og har siden slitt med kviser rundt nese og panne. De er ikke som vanlige kviser, og har blank væske. Jeg er veldig tørst, drikker bort i mot 4-6 liter vann/væske i løpet av døgnet (dag og natt) og er forferdelig tørr, spesielt på albuene, føttene og hendene.

Kan det være en form for eksem eller hormoner som fortsatt er i ubalanse - noe med stoffskiftet?

–Jente82

Stig Bruset, Allmennlege svarer:

Først og fremst vil jeg anbefale at du tar en sjekk hos din lege fordi du tørster så mye. En enkel urinundersøkelse vil kunne gi mange svar på nyrenes evne til å konsentrere urinen og eventuelle funn av sukker eller protein.

Eventuelle stoffskifteproblemer vil også kunne gi hudforandringer og dette kan også lett undersøkes hos lege. For øvrig er mange av dine symptomer forenlige med fettsyremangel (tørr hud, nupper og tørste) som man er særlig utsatt for etter graviditet og amming da barnet har fått dine viktige fettsyrer overført.

Dette kan undersøkes ved blodprøve i Norge (itogha.com) eller sendes til utlandet og koster mellom 500-1000 kr. Det er særlig fettsyrene DHA, EPA og GLA som er viktige for huden og disse finnes blant annet i kosttilskudd som kan kjøpes hos apotek eller helsekost.

– Stig Bruset, Allmennlege

Publisert: 2010.08.30 09:48

Spør våre fagpersoner

Gynekolog

Mette Moen

Hudlege

Jon Langeland

Fra helseleksikon

Relaterte spørsmål og svar

Relaterte faktaartikler

Relaterte forum

Søk i spørsmål

Doktor Online har svar på over 50.000 spørsmål. Prøv et søk!