Spør legen: Kostveiledning ved ADHD/Asperger
Kostveiledning ved ADHD/Asperger
Hei. Jeg er en dame på 43 år. Er gift og har et barn. Vår datter har adhd/asperger samt motoriske vansker. Min mann har muligens adhd/asperger, han også (han kjenner seg igjen), og jeg fikk Tourettes diagnose som 17-åring.
Har etter kurs, utprøving i praksis og mye lesing på nettet forstått at kosthold, fysisk aktivitet og klare grenser er veien å gå. Har brukt masse penger på alternativ hjelp.
Vi trenger en lege som kan gi oss veiledning som ikke koster all verden. Hvor kan du anbefale meg å få hjelp? Er helt utslitt, trenger kostveiledning/oppfølging, parterapi +++
Ser jo hva vi trenger, men hvor får vi det?
–sirkeline-66
Stig Bruset, Allmennlege svarer:
Aspergers syndrom er oppkalt etter en østerrisk barnelege som beskrev dette syndromet hos en gruppe barn i 1944. De er karakterisert av et ujevnt evnenivå og kan prestere meget bra på enkelte områder, men de sliter bl.a. med sosiale relasjoner.
Aspergers hører til samme familie lidelser som autisme. Det finnes medisinske miljøer som er opptatt av et biologisk perspektiv på sykdommer som ADHD, Tourette og Aspergers og mener at miljø, inkludert kosthold, kan påvirke sykdommen.
Den norske forskeren Karl Ludvig Reichelt fra Rikshospitalet er en pionér i den sammenheng. Og den norske legen Geir Flatabø fra Ulvik i Hardanger har tatt videreutdannelse i USA i praktisk tilnærming med utredning og behandling av personer med disse diagnosene.
Les mer på www.medhelse.no.
– Stig Bruset, Allmennlege
Publisert: 2010.01.15 11:07