Spør legen: Redd for lungekreft

Redd for lungekreft

Hei. Jeg er en dame på 31 år. Har røykt siden jeg var 18 år, ca. 10-15 sigaretter om dagen. Tok røntgenbilde for en uke siden og ble deretter henvist til CT-undersøkelse. Resultat fra røntgenbildet var: "Markert i øvre del av venstre thorax(veggen)". Fastlegen sier at det sannsynligvis ikke betyr noe, men vil allikevel at jeg skal ta en CT-undersøkelse.

Ellers sa fastlegen at selve lungen og hjertet var fint, men jeg er redd for at dette kan være kreft. Nå venter jeg på CT-undersøkelsen, men jeg er som sagt litt redd for at det kan være lungekreft. Hvis det er det, hva er i så fall prognosen?

–Vanicane

Stig Bruset, Allmennlege svarer:

Heldigvis er de fleste lungeforandringer som oppdages på røntgen ikke kreft og din unge alder taler også imot dette. Det finnes flere typer lungekreft og prognose og behandling avhenger av mange faktorer. Jeg synes du skal ta det med ro til svaret på CT-undersøkelsen foreligger og prøve å ikke bekymre deg.

På den annen side kan det være en gyllen anledning til å slutte og røyke. Røyking kan nemlig gi mange andre typer lungesykdommer også. Jeg har god erfaring med å anbefale boka "Endelig røykfri" og deretter kan man få hjelp av legemidler som nedsetter røyksuget. Noen har også effekt av akupunktur ved røykeslutt.

– Stig Bruset, Allmennlege

Publisert: 2009.03.24 13:43