Spør legen: Erstatte medisiner med naturmidler?
Erstatte medisiner med naturmidler?
Min morfar er 89 år. Han har gått på store (synes jeg) doser Marevan i ca. 2 år, samt disse: Marevan 2,5 mg x 17 pr uke. Proscar 5 mg, Pravastatin 40 mg (høyt synes jeg), Burinex 1 mg, Isoptin retard 120 mg. Jeg er utdannet naturopat og ernæringsterapeut, og har tenkt å lage et forslag til ham med både kost, vitamin og mineral. Men jeg reagerer på medsinbruken, og har lyst til i samarbeid med legen å kutte ut Proscar og erstatte med gresskarkjerner og dvergpalme, kutte ned på Marevan og erstatte med E-vitamin gradvis, få ned Pravastatin og heller øke det gode kolesterolet via mat og fettsyrer. Isoptin retard synes jeg så høyt ut - også 120 mg?
For morfar har "legen har alltid rett", men han har begynt å vise en viss interesse nå. Han har en sterk konstitusjon. Han hra akkurat skrevet en bok, og jobber med saker i stortinget - han er faktisk litt av en viktigper. Jeg har så lyst til at han skal få bedre livskvalitet den siste levetiden sin. Han er svimmel og trett til tider. Dette må være veldig frustrerende siden han ha så mye å bidra med ennå. Jeg tror veldig mye av grunnen er medisinbruken.
Jeg ser på hendene hans at mange blodkar brister, og har derfor et konkret spørsmål; hva er det beste naturmiddelet for å styrke blodårer?
–Mometottote
Stig Bruset, Allmennlege svarer:
Jeg synes det er vanskelig å kommentere konkret din morfar uten å vite hvorfor han bruker de medisinene han gjør. Derfor blir svaret temmelig generelt. Marevan doseres vanligvis etter blodprøver (INR), og for å oppnå riktige verdier blir ukedosen oftest et sted mellom 7- 35 tabletter.
Når det gjelder bruken av statiner (Pravastatin), som vanligvis brukes for å forebygge åreforkalkning eller hjerteinfarkt, vil det nok være delte meninger om det er nødvendig hos en på snart 90 år. En stor sammenlignende analyse av studier på Proscar og dvergpalme som ble publisert i det amerikanske legetidsskriftet (JAMA) konkluderte med at virkningen var like god, og at dvergpalme hadde færre bivirkninger.
Når det gjelder sprukne blodkar hos gamle har jeg best erfaring med blåbærekstrakt og hestekastanje for å styrke åreveggene.
Til slutt vil jeg mane til en viss forsiktighet med endringer av medisinbruken til eldre, da de kan bli nokså dårlige hvis man plutselig forandrer på blodtrykksmedisiner o.l.
– Stig Bruset, Allmennlege
Publisert: 2008.11.24 10:02