Spør legen: Oralmat ved KOLS
Oralmat ved KOLS
Jeg er en kvinne på 53 år som har diagnosen KOLS. Jeg sluttet å røyke for 7 år siden, og er i full jobb i helsesektoren. KOLSdiagnosen har jeg hatt i 10 år. Jeg bruker Oxis x 2 med liten effekt og Flutide 250 mg x 2. Jeg har ikke slimhoste, mer tørrhoste, og det lille slimet som kommer opp er seigt. Er tett i brystet og blir fort tungpusten, særlig i motbakker og ved andre fysiske anstrengelser.
Har lest om det alternative middelet Oralmat og lurer på om det kan være noe for meg. De som jeg har lest om og som har gått på dette preparatet har alle hatt mye slimhoste, noe jeg ikke er plaget med. Følger det med noen form for dosering når man tar dette preparatet. Og hva med oppfølging? Min lege er veldig lite opptatt av alternataive metoder så det vil ikke bli noe oppfølging hos ham.
Takknemlig for svar
–efrah
Stig Bruset, Allmennlege svarer:
Vi mangler dessverre effektive behandlingsmetoder mot KOLS, men det viktigste er at du har sluttet å røyke! Oralmat er et ekstrakt fra rug, og brukes ved å dryppe noen dråper på tunga. Noen av mine pasienter har brukt preparatet med noe effekt, som bl.a. mindre sliming. Oralmat inneholder blant annet betaglukan som virker stimulerende på immunsystemet når det kommer i kontakt med slimhinnene ved å aktivere det uspesifikke immunapparatet (ikke antistoffproduksjon).
– Stig Bruset, Allmennlege
Publisert: 2008.04.24 06:04