Spør legen: Glukosamin-kosttilskudd mot artrose

Glukosamin-kosttilskudd mot artrose

Hei. I Norge selges ikke Glukosamin fritt. I USA selges Glukosamin og Kondroitin fritt, også i store konsentrasjoner. I helsekostbutikker i Sverige selges det som middel for hund og katt. Har undersøkt med en helseartikkelleverandør, men de hadde ikke lov til å uttale seg om hvorvidt Glucovett (som er for hund og katt) kan benyttes av mennesker.

Hva er problemet med dette kosttilskuddet, og kan Glucovett som inneholder Glukosamin, Kondroitin og MSM brukes av en voksen mann med vonde ledd? Jeg har brukt Glucosamine/Chondroitin som jeg kjøpte på apotek i USA i to måneder, men det kunne virket bedre.

–fjordingen

Stig Bruset, Allmennlege svarer:

Glukosamin er et såkalt proteoglykan som er laget av rekeskall og kan føre til allergi hos personer med skalldyrallergi, ellers er det lite bivirkninger med produktet. I Norge regnes det som legemiddel, mens det omsettes fritt i stort sett resten av verden, inkludert USA. Jeg har anbefalt veterinærprodukter (Ercoquin eller Artroflex) til mine pasienter i over ti år uten problemer før glukosamin kom på markedet i Norge. Disse produktene er produsert under streng farmasøytisk kontroll og er ikke farlige.

I følge EØS-lovgivningen kan man importere kosttilskudd som selges i andre EU land til eget bruk i tre måneder. Du kan derfor lovlig kjøpe produkter som Vioflex og Trioflex via internett, som også inneholder kondroitin og MSM.

– Stig Bruset, Allmennlege

Publisert: 2007.12.23 15:25