Spør legen: Muskelsmerter og spenninger

Muskelsmerter og spenninger

Jeg har kramper og muskelspenninger i hele kroppen. Når jeg spiser fet mat og/eller drikker alkohol forverrer tilstanden seg, og smerter i høyre side av magen kan kjennes tydelig (galle/lever). Jeg svetter også mye i håndflatene. Menstruasjonen har vært veldig ustabil og fargen på den er ikke normalt frisk og rød, men ligner mer på brunaktig utflod. Jeg er 47 år. Muskelspenningene gjør også at jeg er veldig svimmel av og til. Jeg røyker.

Disse symptomene har gjort at jeg har vært sykemeldt i 2 år, og legen finner ingen feil på de utallige prøvene som er tatt. Har du noe forslag på hva jeg kan gjøre før dette går på humøret og psyken løs? Blir veldig sliten og får problemer med å takle hverdagen. Går til akupunktur, og har ellers prøvd det meste. Tenker at jeg kan mangle noen vitaminer (eks kalsium og magnesium) og at det hadde hjulpet å slutte å røyke.

–Corrie

Stig Bruset, Allmennlege svarer:

Menopause starter gjennomsnittlig ved 52-års alder, men det kan være individuelle variasjoner. Røykere kommer ofte tidligere i overgangsalderen. Det er ikke uvanlig å ha noe endringer i menstruasjonen når overgangsalderen nærmer seg, og en enkel blodprøve vil kunne avsløre om dette er problemet.

En forstyrrelse i kalsium/magnesium-balansen kan gi muskelkramper. Kalsium og vitamin D kan nokså nøyaktig måles i blodet, mens magnesiumanalyser er mer upålitelige. Det er ufarlig å forsøke magnesiumtilskudd en periode f.eks. 200 mg x 2.

Muskelspenninger kan også skyldes anspenthet og mangel på trening/bruk av kroppen. Ofte vil et treningsprogram med moderat intensitet være basis i behandlingen av muskelsmertesyndromer. Muskelspenninger i nakke og skuldre kan også gi svimmelhet, men plagene fra magen bør kanskje undersøkes mht. lever og galle med for eksempel ultralyd, hvis ikke dette allerede er gjort.

– Stig Bruset, Allmennlege

Publisert: 2007.11.20 19:55