Spør legen: Johannesurt mot angst og uro

Johannesurt mot angst og uro

Hei, jeg er en kvinne på 35 år,er hjemmeværende med barn. Har i ca. 20 år slitt med mye angst og uro/stress i kroppen. Også sosial angst. I disse årene har leger prøvd å overtale meg til å bruke SSRI-medisiner( cipramil), men jeg har bare ikke klart det. Har en gang prøvd det i to uker, og fikk da så mye mere angst at jeg ikke klarte å fullføre det. Er bare så redd for det skal skade meg mer, blodpropp osv.

Har i perioder brukt Johannesurt, og tror det har hjelpt meg noe. Bruker det og i dag. Er Johannesurt like bra som cipramil? Er nå inne i en periode som er noe verre for meg, har også hatt to panikkanfall på et halvt år, og som var veldig skremmende. Og min psykiatriske behandler, som jeg er hos hver fjortende dag, maser nå mye på meg om å ta medisin for at jeg skal klare å komme meg videre i behandlingen. Føler meg veldig presset nå.

Kan jeg ta to tabletter av Johannesurt hver dag, for å se om det kan hjelpe mere? Er det noe annet innen urtemedisin som kan hjelpe meg med dette, i tillegg til Johannesurt?

Vennlig hilsen

–juline

Stig Bruset, Allmennlege svarer:

Johannesurt er brukt ved lettere depresjoner og uro. Virkningen er godt dokumentert og bivirkningene er få. Som hovedregel bør ikke johannesurt kombineres med legemidler på grunn av faren for interaksjoner. Man kan godt øke dosen av johannesurt og kombinere denne med tilskudd av omega 3 fettsyrer (3 gram/dag) og trening. Disse tiltakene virker sammen og gir en positiv synergi.

– Stig Bruset, Allmennlege

Publisert: 2007.11.15 22:21