Spør legen: Omega 3 (EPA) i behandling av bipolar lidelse
Omega 3 (EPA) i behandling av bipolar lidelse
Hei! Har en Bipolar Lidelse 2, med en veldig hurtigsvingende syklus, som er helt uforutsigbar og som nærmest framstår som "reint biologisk betinga" (mulig Bipolar 1 siden jeg har vært manisk psykotisk én gang), med tilhørende angst, tvangstanker og grensepsykotiske symptomer i depressive faser. Fikk diagnosen i 2000, men fikk nok gjennombruddet alt i ungdomstiden.
Har prøvd Litium, men utvikla Hypertereose. Har nå i flere år brukt diverse SSRI-preparater og andre typer depressiva samtidig med Lamictal, uten at jeg opplever noe beviselig forbedring. Har ikke prøvd noen alternativ behandling, men har hatt 7-8 behandlinger med akupunktur/"psykoterapi" den siste tida, noe som ser ut til å ha en positiv effekt.
Spurte deg for noen år siden (på nettet), om du kjente til noen form for alternativ behandling som kunne ha positiv effekt og som kunne påvises klinisk eller vitenskapelig. Dette kjente du ikke til den gangen. Har du en annen oppfatning i dag?
Så til mitt direkte spørsmål: Jeg har i den siste tida satt meg litt inn i forskningresultater og diverse omtaler av behandling av Bipolar Lidelse med Omega 3. Flere steder har jeg lest henvisninger til en "mengde" resultater, som viser til betydelig positiv effekt. Jeg begynte med selvmedisinering for ca. 1 mnd. siden, med ca. 1200 mg EPA (og DHA). Jeg har lest forskjellige anbefalinger i dose, alt fra ca. 1000 mg EPA til flere 1000 mg pr døgn. Kan du uttale deg om Omega 3 (EPA) kan ha påviselig effekt, og i så fall hvilken dose vil du anbefale?
Kan du også svare på om det er noen andre former for "alternativ" behandling som kan ha effekt? På forhånd takk!
Vennlig hilsen "Necky"
–Necky
Stig Bruset, Allmennlege svarer:
Det begynner etterhvert å komme flere studier som viser effekt av omega 3 fettsyrer ved psykiske lidelser, og jeg har de to siste dagene deltatt på en konferanse (Biokonferansen 2007) om behandling av bl.a. bipolare lidelser med kost og kosttilskudd.
Bipolar depresjon regnes for å ha en biologisk basis med genetisk disposisjon og er lite avhengig av for eksempel vanskelig barndom eller psykisk traumer. Disse kan imidlertid forsterke symptomene. Dr Walsh fra Pfeiffer instituttet i USA la fram tall fra behandling av mange tusen pasienter, og anbefalte en kartlegging av individets biokjemi ved hjelp av blod- og urinprøver. Han la spesielt vekt på næringsstoffene folat, vitamin B12 og homocystein, samt forholdet mellom sink/kobber.
Dr. med. Håvard Bentsen fra Diakonhjemmet fremla data som viste effekt av omega 3 fettsyrer tilbake til 1990. Valigvis brukes en kombinasjon av omega 3 fettsyrene DHA og EPA i form av konsenterte fiskeoljekapsler, og total mengde omega 3 bør være minst 2 gram daglig. Selv anbefaler jeg som regel 3-5 gram til egne pasienter. Tilskuddene kan utmerket brukes sammen med legemidler og noen ganger kan medikamentdosen reduseres betydelig. Virkningen kommer langsomt (uker til måneder).
– Stig Bruset, Allmennlege
Publisert: 2007.10.28 12:42