Spør legen: Drop foot og tap av førlighet i legg og fot

Drop foot og tap av førlighet i legg og fot

Hei, jeg er ei aktiv jente/dame på 36 år. For 4 uker siden merket jeg at venstre fot subbet. Jeg fikk ikke løftet fotbladet slik at jeg snublet eller foten klappet i bakken når jeg gikk. Muskulaturen var svekket, og etter 14 dager mistet jeg førligheten i ytterside av legg, oppå fotbladet og på siden ved tå/tær.

Jeg kontaktet da lege og fikk konstatert svekket kraft og tap av førlighet. MR-undersøkelse av rygg viste at ingen nerver var i klem. Drop foot'en er nå bedre, men jeg har fremdeles tapt førlighet. Ankelen er stiv og øm, og jeg er også stiv i fingre og får smerteilinger i både armer og ben.

Jeg får betennelsesdempende medisiner, men er skeptisk til bivirkningene. Vil helst klare meg uten. Sitter igjen med mange spørsmål: Hva kan dette være? Bør det undersøkes nærmere, og hvordan?

Hilsen bekymret 3-barns mor.

–bekymret 3 barns mor

Stig Bruset, Allmennlege svarer:

Svekket kraft og tap av muskulatur skyldes oftest skade av en nerve, og denne kan oppstå i flere nivåer. Nede i leggen kan det skyldes lokal avklemming på grunn av trange forhold. Det kan komme av klem på ischiasnerven pga. et ryggprolaps, eller problemet kan sitte høyere opp i nervesystemet.

En undersøkelse hos nevrolog, eventuelt bruk av nevrografi der man måler nervenes ledningsevne, vil kunne gi nærmere svar. Hvis det er en sammenheng mellom plagene i foten og i armene bør man søke høyere opp og kanskje vurdere MR av hode/nakke. Det kan også være aktuelt med blodprøver og undersøke om du kan være bitt av flått.

– Stig Bruset, Allmennlege

Publisert: 2007.10.04 21:55