Spør legen: Altenativ behandling for borrelia
Altenativ behandling for borrelia
Heisann jeg er en mann på 22 år, jeg ble veldig syk i mars i år. Men helsevesenet fant ikke ut hva som var gale med meg. Ca. en måned etterpå fant jeg en rød ring på baksiden av låret mitt som viste seg å være et flåttbitt. Jeg fikk da 15 dager med doxy (200 mg 2 ganger per dag).
Jeg ble mye bedre, men 14 dager etter behandlingsslutt var jeg like dårlig igjen. Legene sa at jeg var ferdig med borrelia-bakterien og de visste ikke hva de skulle gjøre, så ingenting ble gjort. Jeg ble bare dårligere og dårligere, var til og med på sykehuset for undersøkelser men fikk aldri hjelp.
Jeg leste på internett om en A. J. Løvaas i Bergen, og bestemte meg for å prøve. Han måler akupunkturpunktene med Dr. Volls metode (bio elektrisk funksjonsdiagnose). Resultatet var nedslående, jeg hadde borrelia på hjernen. Måleren gikk bare til 20 og den skulle gå til 50. Jeg hadde det på hjertet, bihulene, øyene osv.
Jeg begynte med hans behandling, og ca. 2 uker etter start begynte jeg å bli mye bedre, fikk mye mer enegi, hodepinen var borte, symptoner som muskelverk, muskelrykninger, flimring i øyene osv. begynte og avta. Jeg har nå vært til behandling hos ham i over 3 måneder, sist jeg var der så var målingene på hjernen oppe i 45, så jeg er snart ferdig sier han.
Det jeg har opplevd hos ham har vært som et under - jeg er frisk. Men jeg har fortsatt dager der litt av symptonene slår til, men jeg forstår det sånn at jeg ikke vil føle meg helt bra før vi har fått vekk alt.
Det jeg lurer på er: Kjenner du til denne metoden? Er det bra for meg? Vil jeg bli syk igjen når jeg stopper behandlingen? Hvorfor er ikke dette i bruk hos det ofentlige?
mvh
–bonna22
Stig Bruset, Allmennlege svarer:
Dr. Reinholdt Voll utviklet på 1950-tallet en metode der man målte over 100 forskjellige punkter på kroppen med et elektrisk apparat. En rekke av punktene er kjente akupunkturpunkter. Metoden er særlig populær i Tyskland, og jeg har sett den demonstrert under kurser for den tyske legeforening for biologisk medisin.
Metoden brukes også av enkelte behandlere i Norge. Etter undersøkelsen stiller terapeuten ofte en funksjonsdiagnose på de forskjellige delene av kroppen og foreskriver homøopatiske medikamenter. Det finnes å vidt jeg kjenner til ingen vitenskapelige undersøkelser som viser at man faktisk kan påvise for eksempel infeksjoner eller mikrober med denne metoden.
På den annen side er det viktigste at du føler at det hjelper, for skolemedisinen har ikke mye å tilby utenom antibiotika.
– Stig Bruset, Allmennlege
Publisert: 2007.09.20 23:30