Spør legen: ADHD og Eye Q
ADHD og Eye Q
Jeg har en datter på 8 år som har ADHD. I fjor brukte hun ritalin 3 tbl. daglig. Hun fungerte mye bedre på skolen og klarte å konsentrere seg mer. Men hun har også noe tics (kremting). Jeg begynte å gi henne Eye Q flytende litt over en mnd. Da fikk hun veldig mye Tics (kremting). Det var veldig ille i flere dager. Jeg ble veldig bekymret og tenkte det kunne være Eye Q og sluttet da med det. Etter noen dager så ga det seg og ticsene avtok betraktelig. Nå bruker hun 54 mg Conserta daglig. Etter at hun begynte med det har hun forandret seg sosialt. Hun har ikke så mange å leke med. Hun sitter bare foran tv og perler. Jeg ønsker å prøve ut Eye Q igjen, men er redd at hun kan få mye tics. Hva kan dette ev. skyldes? Jeg ønsker å trappe ned på medisinene og bruke alternative metoder. Har du noe forslag på hva vi kan gjøre?
–troth
Stig Bruset, Allmennlege svarer:
Omega 3 fettsyrer har i flere spennende studier vist gunstige effekter som støttebehandling ved ADHD, særlig mht. oppmerksomhet og lese/skrive-ferdigheter. Vi regner vanligvis at fettsyretilskudd gjennom gunstig påvirkning av cellemembranene fremmer overføring av signalstoffer og at effektene av medikamenter kan forsterkes. Det er ikke usannsynlig at noen bivirkninger også forsterkes. Ritalin gir vanligvis mere tics enn Concerta, så du kan forsøke igjen og se hva som skjer. Kanskje det går bedre denne gangen. Virkningen er heldigvis reversibel og du kan slutte hvis hun får mere tics. Noen barn får mere tics når de er stresset, så hvis hun går mere ute blant folk kan det også være en medvirkende årsak.
– Stig Bruset, Allmennlege
Publisert: 2007.06.22 09:07