Spør legen: Alternativ behandling av brystkreft

Alternativ behandling av brystkreft

Jeg har diagnosen brystkreft m/spredning til skjelett og lever. Fikk diagnosen januar 03, og spredningen ble oppdaget juni samme år. Sykdommen har vært hurtigvoksende og aggressiv. Jeg er ikke operert, men det ene brystet med omliggende lymfekjertler har blitt bestrålt. I tillegg har jeg fått diverse cellegifter som har hatt begrenset eller ingen virkning. Jeg er nå inne på den siste behandlingsmulighet som DNR kan tilby meg, og det er nå tegn som tyder på at heller ikke dennne har ønsket effekt.

Spørsmålet mitt blir derfor om du/dere kan foreslå/foreskrive noen form for alternativ medisin eller behandling som kan styrke meg i min kamp?

Hilsen

–Monme

Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege svarer:

Først og fremst burde du etablere kontakt med et alternativ behandler for personlig rådgivning når det gjelder støttebehandling. Det er ikke mulig for meg å gi et tilpasset støtteprogram uten undersøkelse og behandleransvar. Anbefaler derfor at du tar kontakt med en lege med kunnskap innen alternativ behandling som kan ta blodprøver og eventuelt skrive ut resepter. Da blir det heller intet problem i forhold til dagens lovverk. Vanligvis brukes en kombinasjon av tiltak for å styrke ditt immunsystem, ditt psykiske velvære og optimalisere kost og eventuelle kosttilskudd. Det kan også være aktuelt å hjelpe kroppen med avgiftning etter cellegiftkurer gjennom å stimulere lever og nyrer. Som immunstyrkende behandling brukes ofte solhatt, misteltein eller betaglukaner fra agaricus-soppen. Kosttilskudd gis som en kombinasjon av ulike antioksidanter som enkelte forskere kan bedre effekten av cellegift og stråling. Kostholdet bør inneholde rikelige mengder frukt og grønnsaker og gjerne melkesyrebakterier for å styrke tarmfloraen.

– Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Publisert: 2004.07.22 17:27