Spør legen: Utvekst ved endetarmen
Utvekst ved endetarmen
Hei! Da jeg var ca. 15 år merket jeg at jeg hadde fått en slags klump rett ved endetarmsåpningen. Jeg dro da til en helsestasjon for ungdom og fikk en lege til å se på det. Han sa at det ikke var noe farlig eller smittsomt, og at det ville forsvinne ved bruk av en salve jeg kunne kjøpe på apoteket. Problemet var bare at jeg var fryktelig sjenert og turde ikke spørre om navnet på salven en gang til. Jeg håpet det ville bli borte av seg selv, men det har det altså ikke. Har hatt den der i mange år nå. Det er akkurat som det bare er hud, den klør ikke, blør ikke og er ikke vond (kan minne litt om en liten øreflipp).
Har du noen anelse om hva det kan være og hvordan jeg kan få det bort? Selv om det ikke er smertefullt så er det jo alltid litt sjenerende..
–England2
Satish Arora, allmennlege svarer:
Dette høres ut som en hudutvekst ved endetarmen og dette er ikke uvanlig. Tilstanden er vanligvis ufarlig, men jeg forstår godt at du er sjenert! Men det er inget annet alternativ enn å dra til legen og få undersøkt dette. Han/hun kan sannsynligivis få fjernet dette samtidig (f.eks. med lokalbedøvelse) slik at du blir kvitt den for alltid.
Det er også greit å få konstatert med 100% sikkerhet at dette ikke er noe farlig, og dette kan selvfølgelig bare gjøres ved å bli undersøkt nærmere.
– Satish Arora, allmennlege
Publisert: 2009.01.19 11:39