Spør legen: Øresus og hørselproblemer
Øresus og hørselproblemer
Hei. Jeg har hatt problem med sopp i det venstre øret som vendte tilbake det siste halvåret. Det var imidlertid så svakt at jeg ikke brydde meg med kur. I julen hoppet jeg fra en klippe (ca. 12-13 meter). I vannet kom en intens smerte i venstre øre. Smerten gikk over etter fem, seks timer. Jeg har imidlertid hatt vedvarende øresus og kraftige forstyrrelser på hørselen etterpå. Mange frekvenser lager bråk i øret, og jeg har store problemer med å oppfatte samtaler i rom med ekko.
Jeg oppholder meg for tiden i Sør-Amerika, og har følgende spørsmål:
1. Bør jeg ha en kontroll av øret/trommehinnen før jeg begynner med medisiner for å løse opp hva som enn ligger i øret? Eller er det ingen fare i å kjøpe medisin og dryppe?
2. Hvilke medisiner vil du anbefale? Hvis den ikke står i Felleskatalogen (pasientversjon) vil jeg gjerne at du forteller meg hvilke virkningsstoffer det er i medisinen, slik at jeg kan kjøpe noe tilsvarende her.
–LaViruta
Satish Arora, allmennlege svarer:
Jeg skal svare konkret på de punktene du nevner:
1. Det er lurt og anbefalt å få sjekket trommehinnen før du begynner med noen medisiner - det kan f.eks. være et hull i trommehinnen, og det er viktig å få avklart dette før du starter med noen medisiner.
2. Vedrørende medisiner - dette er umulig å svare på uten å hå undersøkt deg for å avklare årsaken til øresuset og hørselforstyrrelsen. Ta derfor kontakt med en lege, ev. øre-nese-halsspesialist for en undersøkelse og deretter riktig behandling!
– Satish Arora, allmennlege
Publisert: 2009.01.14 11:37