Spør legen: Tørr hals og generelt slapp
Tørr hals og generelt slapp
Hei Jeg har vært slapp i 11 dager nå. Begynte med litt forkjølelse som gikk raskt over og jeg fikk ingen feber. Etter det har jeg vært veldig slapp og har holdt meg inne. Begynner å svette og blir fort trøtt hvis jeg begynner å gjøre noe, f.eks. ta oppvasken. Eneste symtomet er tørr hals (ingen feber). Jeg prøvde at gå ut i går og ble slappere av gå i butikken. Jeg har vært igjennom overgangsalderen så disse svettetoktene er annerledes enn når jeg hadde hetetokter.
Ellers er jeg frisk og blir sjelden syk. Sluttet å røyke for 8 år siden og har følt meg fin i kroppen siden da. Eneste jeg har er at jeg har slitt med sopp i en av tåneglene mine i noen år, og det blir ikke borte selv om jeg har tatt tabletter i ett år og prøvd en annen kur. Kan det henge sammen med det? Begynner at bli veldig lei av å være så slapp. Ligger ikke i min natur.
Hilsen
–Rósa
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Sannsynligvis er det ikke soppinfeksjon i neglen hvis ikke kuren har virket. Be fastlegen sjekke neglen en gang til.
Sårhet i svelger gir ofte tørrhetsfølelse, og er et vanlig symptom ved lavgradige virus-infeksjoner. Plutselig oppstått slapphet kan også tyde på virus-infeksjon; kanskje en variant eller svak form for influensa. Det er viktig at du tar det med ro fysisk inntil du føler deg kjekkere. Dersom du ikke blir klart bedre i løpet av kommende uke bør du kontakte fastlegen for en generell helsesjekk. Rikelig saltvann inn gjennom nesen og ut av munnen pleier å lindre sårhetsfølelsen.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2009.01.13 09:32