Spør legen: Bekymret over forlenget Q-intervall
Bekymret over forlenget Q-intervall
Hei. Jeg er en kvinne på 30 år som for noen dager siden dro på sykehus med brystsmerter/hjertebank. EKG ble tatt, og det ble påvist en forlengelse av QT intervallet - dog ikke utpreget. Tror det var på 403 ms (?). Alle andre blodpøver var negative med henblikk på akutt hjertesykdom.
Jeg har nå fått henvisning til kardiolog neste uke, men står igjen med en del bekymringer etter legebesøk hos min allmennpraktiserende lege i dag. Han mente at dette var forbundet med en ev. hjertesvikt i det lange løp, og at jeg ikke skulle nøle med å ringe etter ambulanse om jeg skulle få brystsmerter igjen. Med andre ord har jeg nå en meget ubehagelig uro og nervøsitet i kroppen.
Litt om bakgrunnen: Jeg fikk tinnitus i sommer etter langvarig stress på jobb. Som resultat av dette utviklet jeg søvnproblemer + bekymringsangst. Ofte går det mange dager med kun 1-2 timers søvn. Er nå sykmeldt 50 %. Har de siste 2 månedene gått til psykiater og har prøvd ut ulike medisiner i hovedsak til hjelp for søvn. Prøvde Cipralex som jeg ikke kunne tåle. Remeron la jeg på meg av i løpet av kort tid som gjorde at jeg stoppet etter 2 uker. Deretter gikk det 2 uker før jeg begynte med Tolvon - først 10 mg, deretter 20 mg.
Det var spesielt noen dager etter at jeg begynte på Tolvon at jeg fikk smerter og hjertebank, men jeg trodde dette var et angstanfall. Smertene kom og gikk, men da det ikke ble bedre etter 5 dager dro jeg til sykehuset. Stoppet samme dag med Tolvon og har siden (4 dager) tatt Imovane for å sove.
Kan behandlingen med Tolvon/Mianserin har forårsaket denne QT-forlengelsen? Hvis ja, vil det justere seg tilbake ettersom jeg nå har seponert medisinen? Er det andre årsaker til denne forlengelsen av QT-intervallet? Jeg har tatt 24-timers EKG for noen år siden og da var det ingen antydning til dette.
Jeg er veldig bekymret nå etter legebesøket i dag og håper du kan svare meg så raskt som mulig, og forhåpentligvis lette mine bekymringer.
–MissHS
Satish Arora, allmennlege svarer:
Forlenget QT-intervall defineres vanligvis som >440 ms og dermed er ditt QT intervall ikke særlig utpreget (som du selv skriver). Forlenget QT-intervall øker risikoen for hjertesykdom (særlig unormal hjerterytme som kan være alvorlig) og kan skyldes arvelig sykdom, men dette er mindre sannsynlig i ditt tilfelle du da har hatt et normalt EKG tidligere.
Det er dessuten over 50 medikamenter som kan forårsake forlenget QT-intervall og Tolvon er ett av dem. Det positive er at QT-intervallet normaliserer seg helt i løpet av kort tid etter at man har sluttet med medisinen, og jeg synes derfor at du ikke trenger å være bekymret før besøk hos hjertelege neste uke. Håper at dette hjelper!
– Satish Arora, allmennlege
Publisert: 2008.12.16 10:20