Spør legen: Brystsmerter og syreplager
Brystsmerter og syreplager
Jeg har nå i ca. 1 uke hatt smerter, eller en slags sprengende og kriblende smerte midt i brystet og oppover halsen, og av og til vondt tvers igjennom til ryggen. Litt doven i venstre arm, men er også stiv i musklene bak i ryggen - ved skulderbladene. Dette er nesten konstant hele dagen, kjenner ingenting om natten. Jeg går på Nexium fordi jeg også har vondt i magen (raper, kjennes som en klump osv), men de virker ikke nå.
Det ble tatt et 24-timers EKG, gåtest samt ultralyd av hjertet for ca. 1 år siden fordi jeg hadde hatt en episode med uregelmessige hjerteslag som holdt på i ca. 5 timer. Har også tatt gastroskopi for ca. 1 år siden pga "vondter" lignende de jeg nå har hatt noen dager.
Jeg føler meg litt sytete pga. alt dette, og kvier meg for å gå til fastlegen igjen. Er dame på 47 år som ikke har hatt menstruasjon på 3 år. Har ikke høyt blodtrykk, kolesterol ca. 5.6, røyker ikke, men veier nok ca. 10 kg for mye. Familie med trange årer, ellers ingen hjertesykdom.
–Litt bekymret dame
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Jeg synes absolutt du skal kontakte fastlegen din igjen med denne problemstillingen. Det er viktig å utelukke helt sikkert at du ikke har hjertesykdom eller sår i spiserør, magesekk eller tolvfingertarm.
Siden du har fått Nexium har du sannsynligvis hatt for høy syreproduksjon, eller reflux (tilbakeskyll) av syre til spiserør pga. dårlig lukkemuskel mellom spiserør og magesekk. Det er en hovedregel at dersom syreblokkerende medisin slutter å virke, eller man får raskt tilbakefall, skal man undersøke med gastroskopi. Dette for sikkert å utelukke alvorlige sårdannelser, bakterier eller kreft.
Smerter i nevnte deler av tarmsystemet er ofte relatert til måltider. Enten er man mest plaget en viss tid etter måltider, eller på fastende mage. Viktig å registrere dette.
Angina pectoris skyldes trange årer i kransarterier (som forsyner selve hjertemuskelen med oksygen). Dette kan skyldes påleiringer inni årene (bl.a. pga. høyt kolesterol) eller at de trekker seg periodevis sammen, oftes pga. stress eller anstrengelse. Det er ganske sjelden at smertene er der konstant gjennom dagen, for så å forsvinne nattlig. Oftest har man enten nattsmerter, eller smerter om dagen pga. anstrengelse.
Mest sannsynlig skyldes plagene dine stiv nakke og brystvirvelsøyle. Bukning av skiver i nakken gan gi dovning i armen. Dette gir ømme muskler som ofte øker på gjennom dagen. Behandling vil være riktig sittestilling og veiledet trening; gjerne av fysioterapeut, manuell terapeut eller naprapat. Kiropraktikk kan også prøves, men ikke mer enn 2-3 ganger.
Jeg synes fastlegen din får vurdere hva som er riktig rekkefølge av undersøkelser og behandlinger videre. Vær oppmerksom på at kvinner sjeldnere enn menn får fullgod hjerteundersøkelse i ung alder. Direkte påvisning av innsnevring i kransarterier bør eventuelt være neste undersøkelse i ditt tilfelle.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2008.12.01 09:31