Spør legen: Søvnløshet og kroniske ryggsmerter
Søvnløshet og kroniske ryggsmerter
Hei. Jeg har siden barndommen slitt med søvnløshet og blir nå snart 42 år. I en sånn alder merkes slikt godt! Jeg har prøvd utallige sovemedisiner, og den siste som jeg bruker nå er Zolpiden. Den fungerte brukbart et halvår, men nå har den tapt seg litt den også. Jeg har ikke lyst til å slutte med den da, siden den roer kroppen ned om kvelden og ikke henger i og ødelegger neste dag, som mange andre preparater gjør. Nåværende kveldsdosering er 2 x 10 mg.
Er jeg heldig så sover jeg i 4 timer av dem, men i det siste har søvnen falt ned til 1-2 timer. Det hender jeg står opp om natten for å ta en til to tabeletter til, og da er sjansen 50 % for at jeg får en time ekstra. Er det noe vits i å øke doseringen ytterligere, eller finnes det gode tabletter å kombinere eller bytte med disse? Å ta bort medikamenter for søvnløsheten er temmelig uaktuelt da jeg lider av en primær insomni og vil uten medisiner med stor sannsynlighet ligge søvnløs flere dager i strekk.
Når det gjelder ryggsmertene så tar jeg 2 x 50 mg Tramadol 3 ganger daglig + 2-4 Paralgin forte på kveldstid. Ryggsmertene er veldig kraftige og virker direkte funksjonshemmende på meg for mange av dagens gjøremål. Disse tablettene fungerer nå så dårlig for meg etter lang tids bruk at jeg bestemte meg for å ta en måneds pause fra de for å se om de vil hjepe til igjen om en stund. Legen min syntes det var greit. Han er ikke interessert i å dosere opp, og han ville heller ikke sette meg over på andre medikamenter som jeg vet virker bedre, da han ikke ville gjøre meg til "narkoman", som han så fint sa det. Jeg fikk legen til å bestille time hos St. Olavs smerteklinikk, men de henviste meg videre til fysmed, og jeg hadde allerede vært hos fysmed tidligere. Har også vært på ryggskole, fysoterapaut, kiropraktor, etc, etc.
Jeg har 3 ødelagte skiver nederst i korsryggen, og det er kun Bergen spinecenter som er interessert i å prøve og operere på meg i min tilstand. Og jeg må dekke alt selv der, så det blir uaktuelt foreløpig. Så hva skal jeg gjøre videre nå for å få fortgang i behandlingen av smertene mine? Jeg føler at jeg ikke blir tatt alvorlig ang. ryggsmertene mine, og jeg synes jeg er for ung til å være invalidisert også. Så hvilken vei skal jeg gå for å få fortgang i smertebehandlingen? Må jeg bytte fastlege igjen? Jeg fant en annen smerteklinikk som faktisk ligger nærmere mitt bosted, men han ville ikke sende meg dit. Så nå er jeg i villrede.
Jeg lever i ett sant helvete, om dere lurer på det, for søvnløsheten og ryggsmertene tærer også på psyken, men de sparsomme tiltakene fastlegen min har prøvd der (sist Cipralex) fungerte ikke noe særlig. Hadde vært kjekt om dere har kunnet gi meg noen svar har på hvordan jeg snarest mulig skal få hjelp, og hvilken vei jeg bør gå, og hvordan jeg skal gå frem.
På forhånd tusen takk for svar og hjelp.
–drowsy
Satish Arora, allmennlege svarer:
Jeg har full forståelse for din frustrasjon. Når det gjelder søvnløshet så er det flere andre preparater som kan forsøkes - det er blant annet kommet et nyere preparat på markedet som inneholder melatonin, og jeg synes du bør diskutere dette nærmere med din fastlege.
Når det gjelder ryggsmertene dine er det viktig å ta bekymringene til en ryggkirurg på alvor: Dersom en eller flere kirurger mener at en operasjon ikke er anbefalt ville jeg vært forsiktig med å dra til et privat senter som er villig til å ta den risikoen. Derimot synes jeg det er lurt å oppsøke en annen smerteklinikk - jeg er overrasket at din fastlege ikke ønsker å henvise deg til dette.
Du har full rett til en second opinion, og jeg synes du skal diskutere dette med din fastlege. I verste fall får du vurdere fastlegebytte men jeg tror du bør kunne komme frem til en løsning via en dialog med din nåværende lege.
– Satish Arora, allmennlege
Publisert: 2008.11.26 10:30