Spør legen: Sår i baken

Sår i baken

Jeg har egentlig i flere år hatt problemer med at jeg ofte blir "sår" i baken og begynner å blø når jeg har vært på toalettet. Det varer kanskje en uke om gangen der jeg blør etter hvert toalettbesøk, og så blir det borte av seg selv. Jeg synes dette er litt "ekkelt", det er jo sår som det kan lett komme bakterier i. Er redd for at det skal bli betennelse av noe slag og at jeg blir "ødelagt" der nede. Er det noen fare for dette?

Ellers: Er det noen som har tips til hvordan jeg kan unngå få slike sår? Eventuelt når de har kommet, kremer e.l. man kan smøre på for å få det til å gå vekk?

–litt vondt..

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:

Les litt her på Doktoronline om "analfissur" og "hemorider". Mye har vært skrevet før. Hemorider kan gi friskt blod etter avføring, men er sjelden særlig smertefullt. En sprekkdannelse i huden, såkalt analfissur kan også gi blødning, og gir smerter i flere dager.

En krem som f.eks. Scheriproct hindre kløe, smerte og infeksjon. Kan brukes i opptil 1 uke av gangen. Det er viktig å forebygge ny sprekkdannelse ved å sørge for at avføringen ikke blir hard. Hovedsaklig gjøres dette med økt væskeinntak. Fibertilskudd (f.eks. Vi-siblin, reseptfritt på apotek) iblandet Biola-melk 2 ganger per døgn hjelper de fleste.

Dersom plagene vedvarer bør du kontakte fastlegen din for en sjekk av endetarmen. Dersom det er indre hemorider som er årsaken, kan disse enkelt fjernes av en kirurg.

– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Publisert: 2008.11.24 10:58