Spør legen: Avvikende blodprosent
Avvikende blodprosent
Hei! Fredag 7. november var jeg hos legen (på et privat legesenter, ikke hos fastlegen). Jeg pleier å gå dit ca. en gang i måneden for å snakke litt, primært pga. helseangst. De eneste prøvene som ble tatt var senkning (som var på 2) og blodprosent (som var på 14, 6 - tatt fra fingeren). Begge deler var bra, fikk jeg høre.
I går - tirsdag 11. nov - var jeg på første svangeskapskontroll hos fastlegen min. Er 9 uker på vei. Der ble det også tatt blodprosent (fra armen) og denne var på 13,6. Dette bekymrer meg (jeg har jo helseangst). Jeg ser at dette er en nedgang på 0,9 fra fredag til tirsdag.
Det jeg lurer på er da om dette er en "ufarlig" differanse med tanke på at prøvene ble tatt fra forskjellige steder på kroppen - med 4 dagers mellomrom - og ble analysert på ulike maskiner på to forskjellige legesentre. Eller er dette en såpass stor forskjell at jeg må følge det opp snarest uansett? Er redd for en svulst som ligger og blør et sted, men har ikke noe synlig blod i urin eller avføring. Coloskopi for et år siden var bra. Urinprøve i går var også bra. Vil uansett krefttype slå ut på senkning?
Tusen takk for svar :-)
–35 år, gravid og redd for kreft
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:
Det er helt normalt at blodprosenten faller i et svangerskap. Det SKAL den gjøre! Det letter blodgjennomstrømningen i morkaken.
En Hb (blodprosent) på 14,6 tilsvarer 100 %. Svært bra for en kvinne. Variansen skyldes nok som du sier ulike prøvetakningsmetoder. Prøve i armen er mye sikrere.
Fastlegen din bør nok også måle jernlager. Dersom dette er lavt bør du ta jerntilskudd i siste del av svangerskapet - det må de fleste. Mye av jernbeholdningen i kroppen din går med til å danne fosterets blodceller.
Jeg synes også du bør snakke med fastlege og jordmor om din sykdomsangst. Viktig at du ikke bruker såpass mye krefter på dette at du ikke kan kose deg med å være gravid.
– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Publisert: 2008.11.18 11:31