Spør legen: Redd for testikkelkreft

Redd for testikkelkreft

Hei! Jeg er en gutt på 29 år. Har hatt litt smerter og stikking i underlivet og nedre mageregion den siste tiden. Har en kul på høyre testikkel som jeg har hatt der i 6-7 år. Den ligger inntil svampområdet på toppen av testikkelen (dette er vel sædlederen?) Den er ikke spesielt vond,og jeg TROR ikke den har blitt noe større iløpet av årene.

Men så leste jeg om symptomer på testikkelkreft; kul på testikkel, smerter i rygg og etter hvert hoste og tungpust. Jeg har de siste 2 månedene hatt litt smerter i ryggen mellom skulderbladene. Den siste måneden har jeg hatt en irritabel hoste, samt at jeg har blitt tungpustet og at det av og til gir smerter når jeg puster hardt innover og hoster hardt. Føler meg ofte sliten og slapp. Jeg var hos fastlegen i sommer og fikk da konstatert at alt var i orden. Tok flere blodprøver m.m.

Altså: 1. Jeg har kul på høyre testikkel (fastlege sjekket for 7-10 år siden, men er nå redd han ikke merket den og trodde jeg mente sædlederen)

2. Har tidvis smerter i ryggen

3. Har hatt hoste og begynt å bli litt tungpustet den siste tiden.

Hvis dette er kreft; ville det ikke blitt oppdaget gjennom blodprøvene jeg tok i sommer?

Hilsen en litt bekymret mann på 29

–Anonym bruker

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:

Jeg synes du skal kontakte fastlegen din med disse konkrete plagene. Legen bør undersøke pungen, og henvise deg til en ultralyd dersom han er usikker. Vanlige blodprøver, en ryggsjekk og eventuelt pusteprøver kan tas. Både når det gjelder testikkelkreft hos menn og brystkreft hos kvinner bør man være helt sikre.

Mest sannsynlig er plagene dine i rygg og fra luftveier og slapphet forårsaket av noe annet enn testikkelkreft. Det finnes så mange vanlige årsaker til disse plagene.

Blodprøver vil aldri sikkert kunne utelukke kreft. Men at blodprøvene i sommer var fine er et godt tegn. De fleste kuler i pungen er godartede. At du har hatt den såpass lenge uten at den har endret seg er et godt tegn.

– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Publisert: 2008.11.18 11:42