Spør legen: Tette ører, nese og bryst

Tette ører, nese og bryst

Hei. Jeg er en mann på 53 som har vært konstant tett i ører, nese og bryst i flere uker. Har vært hos lege og fått konstatert forkjølelse for en uke siden. Jeg har fått Nasonex, men det virker ikke mye. Er litt bedre i brystet, men har hostet opp masse hvitt slim siste 2 dager og har en enorm produksjon av snørr. Jeg har astma og bruker Seretide.

Det som bekymrer mest er at luktesans og smakssans har vært fullstendig borte den siste uka, og er det fortsatt. Har vært på jobb og det har gått greit, men jeg føler meg redusert. Burde jeg vært hos spesialist? Var hos øre-nese-hals spesialist i fjor som sa at alt var OK bortsett fra polypper i nese.

Når jeg holder for nesen for å presse ut øreproppen blir jeg så svimmel at jeg føler at jeg besvimer.

–helgur

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin svarer:

Med både astma og nesepolypper blir det økt slimdannelse, og i tillegg vanskeligere å få "renset bort" slimet.

Noen med produktiv hoste (løs/slimhoste) kan ha effekt av slimløsende tabletter (f.eks. Bronkyl). Rikelig væskeinntak er også viktig. Du bør også øke dosen Seretide til det dobbelte, og fortsette med dette i 2 uker etter at du er bra.

Slimdannelse og tetthet i nese bør behandles med rikelig saltvannsskylling (inn gjennom nese og ut gjennom munnen). Ved klart forstørrede polypper kan dette være vanskeligere enn normalt å få til. Noen har da effekt av slimhinneavsvellende tabletter (f.eks. Rinexin) og eventuelt kortison-tabletter.

Det bør også tas en bakterieprøve fra dypt i nesen. Antibiotika kan vurderes, utfra hvilke bakterier som finnes. Disse tiltak bør gjøres nå, men jeg synes det er rimelig at du blir henvist til en ØNH-lege som gjør en etterkontroll.

Mest sannsynlig kommer lukt/smak-sansen gradvis tilbake. For ordens skyld bør blodsukkeret ditt kontrolleres. Jeg har sett noen ganger i min praksis at kombinasjon diabetes og virus gir lengere tids problemer med smak og lukt.

– Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Publisert: 2008.11.11 09:49